-

dynamitard

Mit rosyjskiej potęgi się chwieje, ale wojna się nie skończyła

Wojna na Ukrainie trwa i pomimo heroicznej postawy Ukraińców czy naszego entuzjazmu w social mediach, nie skończyła się, a sytuacja wcale nie jest taka pewna, jak się nam wydaje. Nie wiemy ile jeszcze potrwają same działania militarne i kiedy  nastąpią po nich tak samo ważne działania polityczne i dyplomatyczne. Niezależnie od tego, widzimy już klęskę pierwotnego planu inwazji rosyjskiej. Plan ten się nie powiódł głównie dzięki postawie Ukraińców. Z chaosu po stronie Rosji wynika zaś, że innego planu za bardzo póki co nie ma.

Pamiętajmy, że Ukraińcy walczą sami, przewaga militarna jest wciąż po stronie Rosji, a NATO nie zamierza interweniować, chociaż zakres wsparcia przekracza zapewne wyobrażenie wszystkich i bardzo dobrze rokuje. Dla mnie zaskoczeniem jest zwłaszcza poziom penetracji Rosji przez wywiad amerykański, chociażby to że  na tydzień przed inwazją na twitterze rząd amerykański opublikował plany inwazji Rosji na Ukrainę. Amerykanie, a nawet prywatne firmy, zapewniają też Ukrainie informacje w czasie rzeczywistym o ruchach wojsk rosyjskich, co jest bardzo ważne. To pomaga w odbudowaniu wiarygodności USA w regionie. 

Dla nas obecnie najlepszą informacją jest to, że wojna ma po stronie ukraińskiej charakter również powstania ludowego, bo wszyscy Ukraińcy oddolnie walczą o przyszłość swojego narodu i państwa. Oznacza to, że nawet jeśli upadnie Kijów (a wierzę, że szybko nie upadnie, bo jego zdobycie będzie dla Rosji po pierwsze bardzo trudne, a po drugie utrzymanie stolicy przy zaciekłym oporze Ukraińców bardzo kosztowne militarnie i politycznie), to oddolnie Ukraińcy dalej będą stawiać opór i walczyć z Rosją dalej, jako lokalna partyzantka, co czyni okupowanie tak dużego kraju jak Ukraina pyrrusowym zwycięstwem. 

Nawet jeśli plan A Putina nie wypalił, to wojna nie jest jeszcze skończona. Na szczęście widzimy już, że Ukraina zdecydowanie wygrała wojnę informacyjną. Natomiast odrębną sprawą, jest to kto wygra, a kto przegra pokój. Czyli jaki będzie rozkład sił w Europie po wojnie. 

Po pierwsze, niezależnie od wszystkiego, Rosja jako interweniujące imperium poniosła klęskę. Dla całego naszego regionu, historycznie lękającego się Rosji, jest to jasny przekaz, że z wojskiem rosyjskim można się skutecznie bić, nawet pomimo dysproporcji sił. A co najważniejsze, nie taki diabeł rosyjskiej armii straszny, jak się maluje. Widać to zwłaszcza w lotnictwie, gdzie Rosjanie, pomimo braku ukraińskiej obrony przeciwlotniczej, nie mają przewagi nad Ukrainą. Oraz w walkach nocnych, gdzie braki nowych technologii ograniczają  Rosji możliwości operowania nocą.

Po drugie, Rosja chciała wywrócić układ bezpieczeństwa na Zachodzie licząc na bierność Niemców i Francuzów, a osiąga efekt przeciwny do zamierzonego: Finlandia chce dołączyć do NATO, a europejskie państwa NATO zwiększają wydatki na obronność i współpracują jak nigdy. Niemcy zostały zmuszone do zmiany frontu, Francja okazała się być dużo bardziej antyrosyjska i bojowa, niż się spodziewaliśmy (to wszak ambasador Francji powiedział, żeby Rosja tak nie groziła bronią jądrową, bo NATO też jest sojuszem atomowym). No i z perspektywy Rosjan najważniejsze - horyzont wejścia Ukrainy do UE bardzo się skrócił.

Po trzecie, Ukraina jest teraz narodem w 100% antyrosyjskim, a pamiętamy, że jeszcze nie tak dawno opcja prorosyjska miała zdolność wygrywania na Ukrainie wyborów. Nawet w przypadku porażki Ukrainy, gładkie osadzenie tam marionetkowego rządu po prostu się nie uda. 

Po czwarte, Amerykanie potwierdzili, że poważnie traktują swoje zobowiązania sojusznicze wobec naszego regionu i kolejna polska obawa “Amerykanie nam nie pomogą” redukuje się. Otwiera to dla Polski pole dla załatwienia kilku spraw z Amerykanami: po pierwsze stała obecność i to także ciężkich oddziałów, po drugie większe wsparcie dla modernizacji polskiego wojska, a po trzecie w końcu większe gwarancje bezpieczeństwa. 

Po piąte, wydaje się, że przynajmniej na jakiś czas, bardzo niebezpieczny dla państwa Polskiego sojusz Niemcy-Rosja rozluźni się. Celowo nie piszę o jego zakończeniu, ponieważ w Niemczech cały czas jest bardzo silna grupa interesów prorosyjskich, które może obecnie milczą, ale na pewno nie znikną z dnia na dzień. Niemcy ogłosili strategiczną zmianę (100 mld EUR na wojsko) i mają stać się regionalnym liderem antyrosyjskim. Co może oznaczać, że polskie stronnictwo niemieckie może przestać być prorosyjskie, przynajmniej na jakiś czas.

Po szóste, wszyscy w Europie jasno zrozumieli, że nasz region nie jest rusofobiczny i mamy rację mówiąc, że Rosja nie jest zwykłym partnerem biznesowym, ale używa swoich surowców i zasobów do szantażu i osiągania celów imperialnych. Najtrudniejszym elementem wypychania interesów rosyjskich z Europy będzie właśnie zerwanie tej zależności surowcowej. Polska jest w zasadniczo w lepszej sytuacji niż wiele państw Zachodu jeśli chodzi o możliwość dywersyfikacji dostaw ropy i gazu w swojej historii. Mamy spore pole manewru, dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu, połączeniu Baltic Pipe który otwiera nam możliwości dostaw gazu z Norwegii. Ważne są też plany budowy dużych instalacji morskich farm wiatrowych na Bałtyku czy budowy elektrowni atomowych. W tym kontekście, kontrakt na dostawy nawet połowy wolumenu zapotrzebowania na ropę od Saudi Aramco przy okazji sprzedaży 30% udziałów w Lotosie jest bardzo korzystne. 

Co to oznacza dla sprawy polskiej i na co należy zwrócić uwagę?

W tym kontekście chciałbym odnotować kilka rzeczy:

  1. Polski rząd stanął na wysokości zadania i sprawnie działa zarówno dyplomatycznie na Zachodzie, jak i zapewniając bezpośrednie wsparcie Ukrainie. Wolna od wpływów Rosji, demokratyczna, suwerenna Ukraina jest nie tylko Polsce potrzebna, ale jest jednym z zabezpieczeń polskiej suwerenności. Musimy o tym pamiętać. W Polsce bardzo lubimy narzekać na stan nasz elit politycznych (czasem pewno i słusznie), równocześnie, zwłaszcza nasza liberalna strona ślepo zachwycając się Zachodem, jednak myślę, że w obecnej sytuacji to raczej Zachód może uczyć się od nas sprawności działania, realizmu politycznego i odwagi. O postawie Prezydenta Ukrainy, bohatera naszych czasów, nie wspomnę. Cieszy też, że pomimo silnego wewnętrznego sporu i polaryzacji, w czasach próby jesteśmy w stanie mówić jednym głosem, a przynajmniej odłożyliśmy codzienne harcownictwo polityczne na później. 

  2. Z perspektywy czasu, należy inaczej spojrzeć na operację z “uchodźcami” na polsko-białoruskiej granicy. Gdyby nie stanowcza postawa polskiego rządu i Straży Granicznej, mielibyśmy teraz o wiele gorszą pozycję: Było blisko destabilizacji wewnętrznej (społecznej i politycznej), duża liczba “nachodźców” na pewno nie pomagałaby w sprawnym przyjmowaniu prawdziwych uchodźców z Ukrainy, Polska by też nie mogła sprawnie angażować się w sprawy Ukrainy, sama mając niestabilną sytuację  wewnętrzną. Zatem dobrze, że w Polsce obecnie nie rządzą emocjonalnie nastawieni i żyjący w rytmie mediów społecznościowych politycy pokroju Szymona Hołowni. 

  3. Poziom wsparcia humanitarnego ze strony Polski dla Ukraińców (nikt od 2015 r. nie przyjął tak szybko tylu uchodźców co Polska) powinien raz na zawsze zamknąć usta wszystkim krytykom (zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym) braku wsparcia dla uchodźców w Polsce i osłabić rosyjską dezinformację na Zachodzie w tym zakresie. 

  4. W Polsce zasadniczo nie istnieje duża, otwarcie prorosyjska grupa społeczna i nasza scena polityczna zareagowała poprawnie i spójnie. Owszem, są grupy polityczne bezpośrednio lub pośrednio sprzyjające Rosji zarówno na prawicy ((Grzegorz Braun i Janusz Korwin-Mikke) jak i na lewicy (Towarzysz Michał, syn Wandy Nowickiej, antyatomowi zieloni), ale szczęśliwie widać, że nawet młodsze pokolenie polityków Konfederacji popiera Ukrainę. Odrębnym przykładem jest lider AgroUnii, który w zasadzie zdemaskował się bez skrępowania jako ktoś kto powiela dezinformację Rosji w Polsce ale póki co jest to polityk marginalny. Ciekawe czy zwolennicy Konfederacji mają przynajmniej teraz moralnego kaca? 

Nawet jeśli wpływy Rosji znacznie osłabną, to jej poplecznicy, agenci wpływu czy po prostu grupy interesu żyjące z zależności od Rosji, nie znikną z dnia na dzień z Polski czy Europy. Musimy zatem być bardzo czujni na kilka aspektów na których skupia się kremlowska propaganda:

Po pierwsze, odmawianie Ukrainie prawa do obrony a uchodźcom pomocy odwołując się do ludobójstwa na Wołyniu i Banderowców. Klasyczne “dziel i rządź”.  Uzupełnieniem tego, jest szersza, paneuropejska propaganda Rosji o tym, że Ukraina jest państwem faszystowskim i Rosja chce tam wprowadzić normalność. Zakładam, że te argumenty przybiorą na sile zwłaszcza jak do Polski przybędzie znaczna grupa uchodźców z Ukrainy (obecnie jest to około 250 tysięcy, ale to nie koniec), wtedy daje to możliwość destabilizacji wewnętrznej. Wymaga to także od naszego rządu znaczących i szybkich inwestycji w cyberbezpieczeństwo. I tu warto przypomnieć narodowcom od realpolitk, że jak oni pomogą uchodźcom z Ukrainy, to oni będą mniej podatni na lewicową propagandę.

Po drugie, dezinformacja rosyjska skupia się na wzniecaniu chaosu informacyjnego mającego na celu wywołanie paniki wewnętrznej i poczucia braku bezpieczeństwa w Polsce. Hasła dotyczą obecnie braków paliwa na stacjach czy trudnościach w dostawach.. Celem jest panika i destabilizacja.nej . Z czasem okazji do dezinformacji będzie coraz więcej, wraz z kolejnymi falami uchodźców i (prawdopodobnie) przedłużającą się wojną.  To rzecz jasna nie oznacza, że za wpisy krytykujące Ukraińców czy piszące pochwały pod adresem Rosji wypisują wyłącznie osoby będące opłacane przez Kreml. Raczej zawodowi trolle jedynie nakręcają temat – w pewnych środowiskach zasiewają wątpliwości i patrzą, jak ich idea kiełkuje. I w drugą stronę, raczej nie powtórzymy błędów Niemiec i Zachodu, gdzie w 2015 r ban medialny na wszelkie treści krytykujące politykę migracyjną stał się paliwem dla partii antysystemowych.

Trzecia, najgłupsza dezinformacja, to ta, że owszem Rosja jest agresorem i morduje niewinnych, ale tak naprawdę najgorszy jest zbrodniczy gender i zgnilizna moralna na Zachodzie. Że Putin na Ukrainie broni nas przed “wielkim resetem” i płatnościami bezgotówkowymi. 

Co może już teraz zrobić Polska:

  1. Podnieść sprawę wypowiedzenia umowy NATO-Rosja o zakazie lokowania wojsk NATO w naszym regionie. Obecny stan emocjonalny elit politycznych Zachodu na to pozwala, później w zależności od tego jak będzie wyglądać pokój, może być różnie. Równocześnie stale naciskać na USA, żeby rozlokowano w Polsce również swoje ciężkie wojska. 

  2. Przymykać oko na obywateli Polski do legii cudzoziemskiej na Ukrainie. Formalne pozwolenie może być dyplomatycznie ryzykowne, ale przymykanie oka na to by się chętni nauczyli walczyć z Rosją może się przydać w przyszłości.

  3. Zwiększyć liczbę Polaków przeszkolonych w obsłudze broni i dostępność broni palnej w rękach tychże. 

  4. Wypracować bardziej kompleksową strategię na walkę z dezinformacją. Nie może się ona opierać tylko na festiwalach w TVP i straszeniu Tuskiem z jednej strony, ani też na bezwzględnym wycinaniu wszelkich votum separatum wobec rządowego mainstreamu w dowolnej kwestii. Tak naprawdę dezinformacje można pokonać jedynie poprzez budowanie zaufania społecznego (do przekazu oficjalnego) a to wymaga, by przekaz oficjalny nie robił fikołków co kilka tygodni, bo jest napędzany walkami frakcyjnymi.

  5. Pilnować, żeby roli strażnika pokoju w naszej części Europy nie przejęły Niemcy, które teraz obiecują rozbudowę swoich wojsk i deklarują antyrosyjskość. Mieć przygotowany i skonsultowany z USA plan modernizacji  naszej armii.

Z szerszej perspektywy można postrzegać wojnę na Ukrainie i mobilizację Zachodu, którą spowodowała jako kolejną z szans (“raz na pokolenie”) ograniczenia wpływu Rosji w naszym regionie. I tym razem wyjątkowo niepodległą Rzeczpospolitą. Mówiąc Giedroyciem, niepodległe, nowoczesne państwo Ukraińskie jest podstawowym elementem tej układanki. Chwała dzielnym Ukraińcom!



tagi:

dynamitard
1 marca 2022 17:04
170     5284    16 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

orjan @dynamitard
1 marca 2022 19:09

W całości popieram!

W szczegółach też. Nie mam nic do dodania, choć dwie sprawy chcę mocno uwypuklić. Chodzi o niespodziewanie pozyskane dwa doświadczenia (jak kto woli, dowody):

1) Jednak Unia może się zjednoczyć. Oto bowiem pierwszy raz doświadczamy, że jest coś / może być coś wspólnego dla wszystkich w niej narodów / społeczeństw, zaś politycy unijni i krajowi w tej "unii pierwszej prędkości" szybko dają się naprostować. Trzeba na nich uważać!

2) Niemcy jako członek Unii nie nadają się na unijnego przywódcę / lidera (co kto woli). Jako państwo i politycy nie mają elementarnych merytorycznych kwalifikacji a zaufanie im się nie należy. Do naprawy mają długą drogę i z osobistej przyjaźni życzę im, aby w tę drogę wstapili. Muszę jednak zaznaczyć swoje uznanie dla masowego wystąpienia niemieckiego społeczeństwa, co rodzi mój optymizm, iż naprawa niemieckiego państwa jest możliwa.

Ja jestem z tych doświadczeń zadowolony.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @orjan 1 marca 2022 19:09
1 marca 2022 19:30

Trzeba powiesić Schroedera, wtedy jest szansa

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 19:30
1 marca 2022 19:50

O matko jedyna,toż to dla Niemców ujma,lepiej znoszą"zastrzelić".Proszę wybaczyć,ale się pan doigra,znów jakiś matoł weźmie ten cytat na Twittera.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @dynamitard
1 marca 2022 19:57

Kusiło mnie żeby stworzyć podobny wpis, ale cieszę się że ktoś inny to zrobił i mogę zachować "dziewictwo"

Nie mam uwag i gratuluję. Podpisuję się pod wszystkim. Pozdrawiam ✋

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @dynamitard
1 marca 2022 20:02

Co do punktów wymienionych w "co Polska może zrobić" większość jest już od dawna realizowana, lub czekała na okazje... Tragedia Ukrainy otwiera wiele drzwi. Decyzje już zapadły. Jak zostaną zrealizowane to czas pokaże.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 19:30
1 marca 2022 20:16

Czyżby Pan, szefie, miał wgląd w kolejne "Sondertzitzung des Bundestages"?

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @dynamitard
1 marca 2022 20:18

Ze spokojem za taką notkę trzeba dać plusa.Jednakże w punkcie 5,bardzo trudno będzie upilnować Niemców o przwodniej roli w KE,co za tym idzie pokojem w Europie.Dlatego że mamy takich europosłów,którzy na razie biją się w klatę tak długo jak Niemcy wytrwają w antyrosyjskości.Mam paskudne podejrzenie ,że w tej cnocie długo nie wytrwają. Tam siedzą stare ćwiki,może ich też coś ruszy,co daj Bóg,chociaż oni z Bogiem nie za wiele  mają wspólnego.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Ogrodnik 1 marca 2022 20:16
1 marca 2022 20:20

Tak tylko gadam...marzenia...

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @dynamitard
1 marca 2022 20:29

Oczywiście, że to nie koniec wojny. Niestety, piszę to z bólem serca. Akcje koncernów zbrojeniowych i spożywczych poszybowały w górę. Wszystko przed nami, tym bardziej, że Al jazeera podała, że Ławrow twierdzi jakoby Rosja musi zająć Ukrainę, ponieważ ona wciąż posiada technologię produkcji bomby atomowej a w rękach wariata taka broń zagraża bezpieczeństwu regionu. Aż mnie zatkało. Jak napisał Valser, oni tam naprawdę są na prochach, ale zwykli ludzie cierpią. 

Coś jednak zmieniło się w relacjach naszych narodów. Tylko raz i to na proteście antywojennym za granicą, widziałam banderowską flagę, tak jak na antysystemowych protestach brak flag pedalskich. Oby tak dalej. Niech to kacapstwo zniknie z ziemi. 

zaloguj się by móc komentować


K-Bedryczko @dynamitard
1 marca 2022 20:43

Ja bym tak się ze wszystkim nie spieszył.... Okręty podwodne atomowe podobno w morzu, teksty typu "po co nam świat jeśli tam nie ma rosji." Trzeba się szykować, robić swoje i pokładać nadzieję w Bogu. Wyglada na to, że nasi chłopcy w rządzie robią dobrą robotę, ale bardzo w przyszłości bym się nie rozmarzał.

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @dynamitard
1 marca 2022 20:47

Koszt pozwolenia na broń w Polsce to ok. 4.000,oo zł (3000 zł na pozwolenie i 1000 zł na szafę pancerną lub sejf) plus ok. 11 miesięcy załatwiania. Dla ułatwienia dodam, że w Szwajcarii dostaje się karabin wojskowy przerobiony fabrycznie na półautomatyczny po 3 miesięcznym szkoleniu i wyrażeniu woli posiadania broni, w Finlandii wystarczy wypełnić wniosek on-line i w ciągu 2 tygodni Policja musi udzielić odpowiedzi, a w USA w najbardziej restrykcyjnym stanie jeśli chodzi o broń - Illinois (Chicago) pozwolenie kosztuje USD 10,00 i odpowiedź ma się po 2 dniach.

Należy tez dodać, że w Polsce można uzyskać pozwolenie praktycznie wyłącznie jako strzelec sportowy lub kolekcjoner, co wymusza płacenie co roku haraczu do PZSS lub stowrzyszeń kolekcjonerskich. W przypadku strzelca sportwego jest równiez wymóg uczestniczenia w zawodach strzelckich kilka razy do roku. Można również uzyskać pozwolenie na broń jako myśliwy ale jest  to zdecydowanie najdroższa zabawa.

zaloguj się by móc komentować


Kuchcik @dynamitard
1 marca 2022 20:51

Jedyny kraj w Europie, który oparł się sowietom w czasie II wojny światowej to Finlandia. Dzięki bardzo sprytnej polityce zagranicznej i zdecydowanej obronie Finowie zachowali niepodległość i ochronili swoje elity - coś czego nam się nie udało, a konsekwencje tego ponosimy do tej pory. 
Jedną z głównych przyczyn tego sukcesu były oddziały Fińskiej Suojeluskunta (Biała Straż) - odpowiednik naszego WOT. Były to ochotnicze oddziały lekkiej piechoty, które po 1934 r. stały się częścią Fińskiej armii.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_Guard_(Finland)
Jako przykład skuteczności tej formacji może posłużyć Simo Hayha, najskuteczniejszy snajper II wojny światowej - potwierdzonych 505 trafień.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4
https://www.youtube.com/watch?v=hfZuTLKDeXA
Sowieci tak się obawiali tej formacji, że wymusili jej rozwiązanie w traktacie pokojowym po II wojnie Światowej.

 

zaloguj się by móc komentować

Kuchcik @dynamitard
1 marca 2022 20:52

Co do organizacji WOT, to są dwa kraje w Europie na których powinniśmy się wzorować : Szwajcaria i Finlandia. Jeżeli porównamy nasz kraj do Finlandii - populacja   5.503.000 siły zbrojne oprócz wojsko operacyjnych mają do dyspozycji 900 tys. przeszkolonych rezerwistów: 
(https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/finland/11621512/Finland-tells-900000-reservists-their-roles-in-the-event-of-war.html).
Polska podobnie jak Finlandia obok operacyjnych sił zbrojnych powinna rozwijać powszechną obronę terytorialną. Jeżeli w Finlandii  16,4% obywateli to członkowie sił samoobrony to w Polsce mówimy o około 6,2 miliona ludzi. Powinni oni być przeszkoleni, odbywać na bieżąco ćwiczenia i w znakomitej większości posiadać broń strzelecką w domu.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @K-Bedryczko 1 marca 2022 20:43
1 marca 2022 20:53

Na pewno nie będziemy żyli wiecznie, trzeba mieć tego świadomość. Te okręty podwodne, myślę, są dokładnie namierzone i zlokalizowane, a ich kapitanowie to wiedzą. 

zaloguj się by móc komentować


Ogrodnik @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:20
1 marca 2022 20:55

Dzieją się rzeczy niesłychane...

Fotka na jutro, którą dostałem na Whatsapp:

https://zapodaj.net/c345dbee51757.jpg.html

zaloguj się by móc komentować


gabriel-maciejewski @Kuchcik 1 marca 2022 20:47
1 marca 2022 20:57

Proszę pana ostatnie wypadki udowodniły, że w Polsce są organizacje, które z uśmiechem wręczą najeźdźcy listy proskrypcyjne przez siebie sporządzone. Uczynią to z nadzieją, że najeźdźca załatwi za nich polityczne porachunki. Uczynią to z czystym sumieniem, albowiem uważają się za państwowców. Polskie elity, nie tylko polityczne, ale przede wszystkim publicystyczne, dziennikarskie, artystyczne są tak zdeprawowane, że Sodoma to przy nich klasztor klarysek. Żadna broń nic tu nie pomoże. Trzeba odrzucić Rosję jak najdalej od naszych granic. Nie rozmawiać z nimi w ogóle i rozpocząć przebudowę moralną narodu. To się nie odbędzie bez pewnych drastycznych posunięć, ale jest konieczne. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Kuchcik 1 marca 2022 20:55
1 marca 2022 20:57

Tsak właśnie sądziłem, że pan z czymś podobnym wyskoczy. Niestety musimy sie pożegnać

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 1 marca 2022 20:18
1 marca 2022 21:04

Na antyrosyjskości Niemiec średnio mi zależy, to "towar zastępczy", choć - jak się mówi - dobra psu i mucha. Więc, jeśli nic więcej, to chociaż i ta antyrosyjskość ucieszy.

Ja jednak odniosłem wrażenie, że w niedawnych niemieckich demonstrancjach za Ukrainą zabłysło żądanie powrotu do europejskiej cywilizacji z jej wartościami przeciwko tzw. "europejskości" z jej samobójczymi bzdurami, w tym przeciwko tępej "praworządności" w pojęciu niemieckim.

Ktoś Niemcom (jako ludziom!) powinien jeszcze powiedzieć, iż właśnie Putin deklaruje, że akurat walczy z Ukrainą o praworządność w swoim pojęciu. To samo, odpowiednio, robią Polsce politycy Unii domagający się praworządności w ich pojęciu. Tymczasem polska tradycja praworządności jest conajmniej o parę wieków starsza niż niemiecka a polskie zrozumienie było i jest o niebo wyższe.

Wyraźnie to było widać w skutkach wizyty M.Morawieckiego w Berlinie. Cudem zaś było natychmiastowe dotarcie tego do świadomości wielu Niemców (jako ludzi!). Ci, aby tupnęli nogą, a władze Niemiec natychmiast się podporządkowały. Co najważniejsze, to Niemcy (ci ludzie) tupnęli nie dla korzyści Niemiec (jako państwa, czy jako gospodarki), lecz dla kogoś i czegoś innego niż takie Niemcy. Właśnie dla europejskiej cywilizacji w najdojrzalszym jej pojęciu, o którym "unijna praworządność" nie ma nawet pojęcia.

Nie kojarzę w Niemczech historycznie poprzedzającego precedensu. Może tylko w Dreźnie, gdy przez nie przechodzili polscy uchodźcy po Powstaniu Listopadowym. 

zaloguj się by móc komentować

orjan @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:57
1 marca 2022 21:10

Bingo!

(Wcale nie w rewanżu :)

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @Kuchcik 1 marca 2022 20:52
1 marca 2022 21:18

Wzorujemy się... To że w Polsce i na świecie (populistycznie) WOT jest odbierany jako układacze worków i pobieracze wymazów, to jest nasz sukces propagandowy

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @orjan 1 marca 2022 21:04
1 marca 2022 21:20

Bardzo przepraszam ale wydaje mi się, że jest Pan mocno naiwny wierząc w tak nagłe nawrócenie Niemców. To tylko taktyczny zwrot - jak myślę, obliczony na przeczekanie. Zresztą szczerze mówiąc o wiele lepiej się czuję gdy wiem, że armia Niemiecka do banda patałachów jeżdżąca na złomie, niż wtedy gdy mam świadomość, że za Odrą stoi Whermacht v. 2.0 - zresztą te deklaracje o tych 100mld. to bajki. Niemcy nigdy nie będą pompować Bundeswhery, dopóki to nie będzie ich armia, a na dzień dzisiejszy nie jest.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:57
1 marca 2022 21:21

I nie są to żołnierze WOT, ani nikt z tych którzy dają na tę formację forsę dużo mniejszą jak na operacyjnych. 

Już nie wspominając o Polskich klasztorach które w Ukrainie są naszą wizytówką

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @orjan 1 marca 2022 21:04
1 marca 2022 21:26

Morawiecki czekał kilka godzin, pamiętnego dnia, na audiencję u nowego kanclerza Niemiec, bo ten nie wiedział co mu powiedzieć w związku z Ukrainą. Dlatego premier nie oszczędzał w słowach i wspomniał o słynnych już hełmach, które nie mogły trafić na Ukrainę, bo Niemcy nie wiedzieli na jaki adres je wysłać.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @aszymanik 1 marca 2022 21:20
1 marca 2022 21:31

W punkt

Ale myślę że Niemcy zdają sobie sprawę że nikt nie ma już złudzeń co do ich europejskiej solidarności. Jeśli nie potwierdzą swojego nawrócenia konkretnymi decyzjami (zwłaszcza w kwestii ns1) to każdy będzie im patrzył na ręce. 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @dynamitard
1 marca 2022 21:37

Zastanawiałem się, gdzie ten wpis umieścić. Niech będzie i tutaj. Po zaangażowaniu  się wielkich tego świata i nie mam tu na myśli Niemcy, myślę, że dni takiej Moskwy na czele z Putinem są policzone, nawet gdyby Putin wkroczył to Kijowa, to będzie musiał ciężko płacić za to wejście.

Ja myślę, być może marzę, ale wydaje mnie się, że ta intuicja jest uzasadniona. Na Putina spada kara za Syrię. Według mnie efekty będą następujące:

* Asad musi myśleć o warunkach kapitulacji lub godnej śmierci

* Mołdawia z Nadniestrzem przypadnie Rumunii, dlatego Francuzi tak chętnie teraz wspierają tę akcję i lokują nad Dunajem swoje wojska

* co dla nas najważniejsze - zostanie przynajmniej bardzo osłabiona oś Berlin - Moskwa i nabierze znaczenia oś północ - południe, czyli Morze Czarne stanie się decydującym akwenem na najbliższe lata

* Iran bez Rosji zostanie osamotniony i wreszcie będzie można go w jakiś sposób "spacyfikować"

* Chiny będą się starały ustalić nowy modus vivendi z resztą świata

Jeśli Moskwa nie wejdzie do Kijowa i przystąpi do rokowań a na stole pojawi się status Mołdawi i Nadniestrza, powinniśmy wszystko robić, aby cały Zalew Wiślany łącznie z Królewcem należał do nas. Wszystko inne niech bierze Litwa. Wtedy zdejmieny klątwę historii. 

Możecie się ze mnie śmiać, ale proszę poczekajmy trochę. Myślę, że to jest to okno w historii, które nam się otwiera i nie możemy przegapić, lecz być przygotowanym na jego pojawienie się.

Fantazjuję? Być może, ale tylko wyobraźnia otwiera na to, co nieoczekiwane w ludzkiej historii.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @orjan 1 marca 2022 21:04
1 marca 2022 21:45

A mnie szanowny orjanie ten "towar zastępczy" bokiem wychodził odkąd czułą "przyjaźń "przewodnia siła w Unii uprawiała Angela ze swoimi Szrederami. I nie tylko Angela.  Rozumiem co pan napisał przynajmniej w jakiejś części, ale to proces długofalowy i do kogo to dotarło ,to dotarło.! Lecz  także zgadzam się z gospodarzem co napisał do @Kuchcika,co jest najważniejsze " przebudowa moralna narodu" i powtórzę za panem Bingo!...

zaloguj się by móc komentować

orjan @aszymanik 1 marca 2022 21:20
1 marca 2022 21:48

Powinien Pan wolniej czytać cudze komentarze. Ja staram się pisać swoje ze zrozumieniem, a Pan z czym czyta?

Niemcom właśnie zdarzył się przebłysk*, rzadki i niespodziewany a dobroczynny jak cud. Ja tam nie polegam na powtarzalności, na nieprzerwanym trwaniu stanu cudu.

Z tym, że gdyby jakimś cudem akurat wszyscy Niemcy się nawrócili, to poprzedzające oświadczenie jeszcze raz przemyślę.

------------------

*/ Może zamiast "przebłysk" powinienem napisać "jaskółka" (pierwsza, co jeszcze nie czyni wiosny).

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 1 marca 2022 21:37
1 marca 2022 21:48

Wincenty ja się z Tobą zgadzam, o Morzu Czarnym i jego portach piszę nie od dziś. O Mołdawii i Zalewie Wiślanym napisałem w "Żydowskich fechmistrzach", no ale kto by to czytał, kiedy jest tyle eventów posła Brauna do obejrzenia i tyle występów Zychowicza do przesłuchania

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:53
1 marca 2022 21:50

Co do tego życia wiecznego na tym świecie, zgadzam się z Tobą. co do okrętów i namierzania właśnie mam nadzieję, miejmy nadzieję, ze kapitanowie tych okrętów mają dzieci. Poza tym, myślę o tej daninie krwi jaką oddali nasi dziadowie. Oni wtedy byli taką Ukrainą do kwadratu bez wspacia jakie my im dajemy teraz. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @mniszysko 1 marca 2022 21:37
1 marca 2022 21:52

Syria pokutuje przede wszystkim dlatego, że "ktoś" tamten sukces (w wymiarze militarnym) przełożył 1do1 na potencjał (handicap) na zupełnie innym teatrze... Muszę to że to mnie zaskoczyło, bo nawet Amerykanie z tego rodzaju doświadczeń nie robią zasady obiektywnej. I nie ukrywają się z tego rodzaju wnioskami. To świadczy bardzo źle (a dla nas bardzo dobrze) o "profesjonalizmie" rosyjskiej siły zbrojnej. I o kompletnym oderwaniu od rzeczywistości całej masy wieszczów internetowej geostrategii. Jedynym wiarygodnym okazał się Szeremietiew, który zawsze mówił że ruskich nie trzeba się bać bo to cymbały

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @mniszysko 1 marca 2022 21:37
1 marca 2022 21:53

Ja Ojcze też tak marzę.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @dynamitard
1 marca 2022 21:57

Wojna sie dopiero rozkręca. Oba obozy  muszą sobie wyjaśnić, kto, na jakich  wzrunkach  i którędy bedzie puszczal do Europy towar z Azji. I dlatego ten nasz region bedzie przemeblowany a na pewno oczyszczony z niedorozumień. 

Jeśli Rosję mamy odepchnąc to w pierwszej kolejnosci trzeba  zająć baze floty w Bałtijsku. Bez tego to my miżemy sobie gadać a generałowie prężyć cudze muskuły . 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 21:48
1 marca 2022 21:58

"Wincenty ja się z Tobą zgadzam, o Morzu Czarnym i jego portach piszę nie od dziś. O Mołdawii i Zalewie Wiślanym napisałem w "Żydowskich fechmistrzach", no ale kto by to czytał, kiedy jest tyle eventów posła Brauna do obejrzenia i tyle występów Zychowicza do przesłuchania"

 

Tak, wygląda na to że poseł Braun nie odpuszcza, cytat z Rzepy:

"Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że we wtorek poseł Grzegorz Braun z Konfederacji „wraz ze swoimi współpracownikami wtargnął do Narodowego Instytutu Kardiologii wykrzykując hasła o segregacji sanitarnej”.

tu cały tekst:

https://www.rp.pl/polityka/art35785451-incydent-w-instytucie-kardiologii-resort-zdrowia-wtargnal-tam-posel-konfederacji

Stopień zaczadzenia posła Brauna przekroczył już chyba dopuszczalne poziomy.

Chyba Zbigniew Stonoga go zaraził jak sobie wtedy cyknęli zdjęcie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:53
1 marca 2022 22:00

Pamiętajmy o tym że Rosja, już pokonana (o ile do tego dojdzie) będzie ciągle potrzebna... Polska naprawdę nie rozdaje tutaj kart, choć stoi przed historyczną szansą na wykorzystanie (tym razem) cudzej ofiarności.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @K-Bedryczko 1 marca 2022 21:50
1 marca 2022 22:00

Jasne jest, że użycie bomby musi być masowe. Spuszczenie jednej rakiety na Warszawę i wołanie zygu-zygu marchewka to idiotyzm. Oni mogą myśleć, że to poskutkuje, ale już widać, że nie. Za to na pewno rozwścieczy to wszystkich. Następnych rakiet już nie zdążą wystrzelić. Na nich zaczną spadać rakiety. I komu się wtedy poskarżą? 

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 1 marca 2022 21:45
1 marca 2022 22:01

Dla mnie niemiecka antyrosyjskość, jeśli nawet występuje, to jest stanem koniunkturalnym; wynika z chwilowego interesu. Jak kto woli, wynika z tymczasowej mimikry. Trudno więc na niej polegać.

Gdyby zaś mogło zmaterializować się marzenie, że w Niemczech przewagę uzyskałaby cywilizacja łacińska, ta w rozumieniu u F.Konecznego, to antyrosyjskość uzyskalibyśmy "w pakiecie" i byłaby trwalsza. Koneczny powiedziałby precyzyjniej: byłaby organiczna.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 21:52
1 marca 2022 22:01

Cymbała poznaje  sie po tym jak kończy  wojnę, a nie jak zaczyna. Hitler był cymbałem w 1940? Niech Pan poczeka  z tą oceną.  Zwłaszcza, że nam na karku wisi Bałtijsk...a stamtąd rzut beretem do największego portu kontenerowego na Bałtyku , czyli do DTC Gdańsk. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:00
1 marca 2022 22:02

O tym czy Rosja będzie potrzebna zdecyduje Putin w najbliższych dniach. Może się okazać, że wybierze zonka

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:01
1 marca 2022 22:02

A myśli Pan, że zrobia to za nas marines? 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @dynamitard
1 marca 2022 22:05

Nie zachwiał się "mit rosyjskiej potęgi".

Zachwiało się To co nazywało się/siebie ROSJĄ.

 

P.S.

handlarze ?

znajdą się inni.

 

 

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @orjan 1 marca 2022 22:01
1 marca 2022 22:07

przepraszam, ale dla mnie niemcy i rosjanie to jak by współwięźniowie, kórzy się nawzajem gwałcą i jednocześnie wspierają i dorabiają do tego etos...

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:02
1 marca 2022 22:10

A Pan myśli że muszą? Serio?

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:02
1 marca 2022 22:11

To nie ma znaczenia czy on czy ktoś inny. Jeśli posiada instynkt samozachowawczy to się ugnie. Tu nie ma miejsca, i nikt nie oczekuje pielgrzymki do kanossy

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:01
1 marca 2022 22:12

To nie jest ocena. A to nie jest Hitler i rok 40. Litości

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @K-Bedryczko 1 marca 2022 22:07
1 marca 2022 22:14

Tak właśnie. To już widzą raczej wszyscy. A teraz wystarczy dać im szansę 

zaloguj się by móc komentować

K-Bedryczko @Szczodrocha33 1 marca 2022 21:58
1 marca 2022 22:14

Coraz bardziej pokojnego Żyrinowskiego przypomina

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:01
1 marca 2022 22:14

Tracę cały szacunek nie dla pana ale pańskich poglądów. Putin zagrał "va banque" na kilku poziomach i albo przegrywał albo nie miał odwagi pójść do końca.

Ostatni "va banque" było z postawieniem sił odstraszania atomowego w gotowości. Wtedy powinien, pod jakimkolwiek pretekstem wysłać rakietę balistycznA wraz głowicą atomową, gdzieś w Ocean Atlantycki czy na Arktykę. Może by osiągnął jakiś efekt przestraszenia albo by jeszcze zdeterminował. Tego nie wiemy. Faktyem jest, że nie zdobył się na to. 

Teraz może tylko myśleć o tym, jak sam się z tego wykaraskać. Co znaczy Gdański dla USA i Wielkiej Brytani? Niech pan nie będzie śmieszny !!! Z całym szacunkiem dla pana, ale pan chyba jest wierzący "w potęgę Putina".

To byłoby tyle. Dobrej nocy wszystkim życzę.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:00
1 marca 2022 22:15

Tego nawet Chiny nie będą tolerować... Chyba

zaloguj się by móc komentować

jacland @mniszysko 1 marca 2022 21:37
1 marca 2022 22:16

Niech tak się stanie jak Ojciec napisał. Panie Boże zapłać za dobre słowo. 

A miałem taki moment dzisiaj i jako dyplomowany geograf (rzucony przed emeryturą na odcinek nowych technologii), że zacząłem się zastanawiać, w którym miejscu powinna przebiegać granicą polsko-litewska pomiędzy Zalewem Wiślanym a Kurowskim.

zaloguj się by móc komentować

ajs @mniszysko 1 marca 2022 21:37
1 marca 2022 22:16

Też chciałem napisać w temacie Obwodu Kaliningradzkiego - skoro jednak już tutaj temat został poruszony, to tylko "dorzucę do pieca".

Coś mi się wydaje, że pojawia się "okno czasowe" na rozbrojenie tej kaliningradzkiej miny pod naszym bokiem. Uważam jednak, że cały obwód powinien zostać połączony z Polską. Jakoś tak wyczuwam, że Rosjanom z tego regionu łatwiej/praktyczniej będzie połączyć sie z Polską, ze względów językowo-kulturowych (Słowianie). Nauka litewskiego była by chyba trudniejsza dla nich... Oferta dla "decydentów" w obwodzie powinna już cicho pójść odpowiednimi kanałami i czekać na finalizacje w odpowiednim momencie. Ci ludzie tam nie mają żadnej przyszłości, bo to są w tym momencie jedne wielkie koszary. Jeżeli propozycją bedzie polskie obywatelstwo (narodowości nikt im nie zabierze), paszport unijny i możliwość normalnego życia w Europie, to chyba mogą się nad tym zastanowić??? Wojskowym też można zaproponować coś rozsądnego a ci którzy nie zechca nie wracają "na matierik". 

Ponoć jak rozpadał się CCCP, to Jelcyn proponował nam Obwód Kaliningradzki, ale mieliśmy w tamtym czasie takie "elity" u władzy, że bali sie podjąć temat. Absolutnie ten region nie może trafić w niemieckie ręce - wiemy z historii co taki układ geograficzny oznacza...     

zaloguj się by móc komentować


mniszysko @mniszysko 1 marca 2022 22:14
1 marca 2022 22:17

Przepraszam za literówki, ale wydaje mnie się, że sens mojego tekstu jest jasny.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @mniszysko 1 marca 2022 22:14
1 marca 2022 22:17

On teraz ćwiczy strzelanko głowicami taktycznymi... Okręty wyszły z portów. Także już podniósł poprzeczkę... Tyle że wszyscy są już na to gotowi

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @ajs 1 marca 2022 22:16
1 marca 2022 22:19

Kaliningrad to lotniskowiec. Przeznaczony do misji samobójczej (po to powstał)

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @ajs 1 marca 2022 22:16
1 marca 2022 22:19

... albo litewskie, bo to oznacza niemieckie pośrednictwo.

zaloguj się by móc komentować

orjan @K-Bedryczko 1 marca 2022 22:07
1 marca 2022 22:25

Ciekawa alegoria a jej trafność trudna do zakwestionowania.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @orjan 1 marca 2022 21:48
1 marca 2022 22:27

Niepotrzebny sarkazm, jeśli źle zrozumiałem wystarczyło te moje niezrozumienie wypunktować. Chyba nie tylko mi się wydawało, że podszedł Pan do tych (moim zdaniem) w dużej mierze pozorowanych ruchów Niemiec ze zbyt wielkim entuznjazmem.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @dynamitard
1 marca 2022 22:32

Ja się zastanawiam, czy wszyscy mamy, krótką pamięć? Czy nikt nie widzi, że w stosunku do Putina jest wdrażany w mass-mediach ten sam schemat, który został wdrożony w stosunku do Hussajna i Miloszewicza? Podobne przygotowanie medialne było w przypadku ataku na Afganistan i Ossamy bin Ladena. Tutaj mamy Putina. Nie oznacza to wejścia do Moskwy. Mają inne na to sposoby.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 22:14
1 marca 2022 22:33

Coż. Swój poglad na sprawy ukraińskie wyraziłem gdzies w marcu-kwietniu 2021. Wtedy napisałem , że do końca 2021 Rosja zaatakuje Ukrainę  i że jej celem bedzie zajecie poły6snia Ukrainy z portami  czarnomirskimi. Wyrazułem przy tym poglad, że dla pewnej organizacji  handlowej  lepiej bedzie, jak ten strategiczny obszar bedzie kontrolowany tylko przez jedno panstwo. Przy okazji @Zbigniew wkleił wtedy mapke z przebiegiem  szlaku wodnego Dunaj-Ren (od pietu Kilia do Rotterdamu).  I o zgrozo, jeszcze napusałem, że to zajecie południa Ukrainy bedzie wymierzone nie rylko w Ukraine ale i w Polske, bo oś szlaku wtedy omijac bedzie oba państwa. 

I jeszcze napisałem , że Ukraina w razie ataku Rosji bedzie tak samo osamotnioba jak my w 1939. 

Tak wiec może ojciec z czystym sumieniem skreślic mnie  z listy  osób rozumnych i przewidujacych....nie obrażę sie, bo ja tu się wywewnetrzniam nie dla uznania  czy popularnosci,  ale po to, aby inni mieli z tego kupę śmiechu. 

Tylko trzeba pamietać, że ten się prawdziwie śmieje, kto się śmieje ostatni. I obawiam się, że za 2-3 lata wszyscy Polacy (łącznie z p. Bruno) będą płakali. A Rosja będzie się śmiała. 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:19
1 marca 2022 22:34

Błagam - używajmy przynajmniej tutaj prawidłowej nazwy tego miasta.

Królewiec generalnie jest problemem dla kacapów - nie mogą go oddać (sprawa prestiżowa), a jakby co - nie mają szans go utrzymać dłużej niż przez 3 dni. Angażują więc duże siły i środki w zwykłe prężenie muskułów, których akurat tam nie mają. Wszystkie te ich wyrzutnie Iskanderów i innych pierdoletów, lotniska i porty znajdują się w zasięgu zwykłej artylerii lufowej z Polski i Litwy.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:33
1 marca 2022 22:39

Myśli pan, że Putin z Ławrowem mają kontynuatorów swojej polityki? I że oni w ogóle rozumieją takie sprawy? Jak sie nazywaja ci kontynuatorzy? To Miedwiediew i kto jeszcze?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @mniszysko 1 marca 2022 22:32
1 marca 2022 22:40

Ale to dobrze, czy źle? Putin ma 78 lat, wielu nie dożyło tego wieku, jak się zawinie nikt się nie zdziwi

zaloguj się by móc komentować

orjan @aszymanik 1 marca 2022 22:27
1 marca 2022 22:41

Jeśli wyszedł mi sarkazm, to niezamierzony.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:17
1 marca 2022 22:42

Jeśli ktos ogłasza publicznie  że jego oktety wyszły z portów to jest albo duren albo...daje sygnał komuś. 

Kaliningrad do celów samobójczych?  To może i Guam jest bazą USA do celów samobójczych? Przepraszam ale musze Panu powiedzieć , że nie  rozumie Pan nic a nic  z taktyki i strategii wojskowej. Kaliningrad to pięść....żelazna pięść i nie do celów samobójczych  ale zabójczych. I oby się Pan ani ja ani nikt z Polaków o tym nie przekonywał na własnej skórze. Tę pięść  trzeba odrąbać właśnie teraz, gdy wiekszość wojsk zajętych. Bo później będzie za późno.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @orjan 1 marca 2022 22:01
1 marca 2022 22:43

Mam bardzo zadawnione zdanie na temat stanu koniunkturalnego,podejścia Niemiec do chwilowego interesu. Nie tylko trudno,ale w ogóle nie można na niej polegać.Dzisiaj i teraz. A nawiasem mówiąc od wieków.Jestem bardzo staroświecka widocznie,bo i wiek może mnie usprawiedliwiać. Nawet marzenie ,o zmaterializowaniu ,że w Niemczech przewagę uzyskałaby cywilizacja łacińska,niczego nie zmieni.

Oni zawsze idą za swoim wodzem,bo ten słynny ordnung  musi być. Tylko to jest możliwe,aż stara elita wymrze i proszę wybaczyć nie jestem rasistką ,ale zastąpi pokolenie "opalonych mocno studentów"...dokładnie "wymięszanych" z nowym pokoleniem Niemców... A teraz myślę,że najwięcej na szary niemiecki ludek padł strach przed możliwością bombki atomowej co podsyciła niemiecka prasa i to rewiduje trochę ich sympatię do rosyjskości,tak świetnie podsycaną przez lewacką Europę.

 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:33
1 marca 2022 22:45

Jak na razie mało co się sprawdza z pańskich przewidywań. Z pańskimi wieściami jest jak z informacjami radia Erewań:

"Słuchacze pytają: Czy to prawda, że na Placu Czerwonym rozdają samochody? Radio Erewań odpowiada: tak, to prawda, ale nie samochody, tylko rowery, nie na Placu Czerwonym, tylko w okolicach Dworca Warszawskiego i nie rozdają, tylko kradną."

Przyjmuję jednak zakład na te dwa-trzy lata. Zgodzę się tylko z panem w jednym. Taki był być może plan Putina. Na razie nic mu z tego nie wychodzi, łącznie z próbą zdobycia Odessy.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:33
1 marca 2022 22:45

Takie pytanko, bo mnie to nurtuje od wspomnianego przez Pana komentarza który sobie zapamiętałem. Czy Pan uważa za pożyteczne żeby ten szlak szedł przez Polskę? 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:39
1 marca 2022 22:46

Moim zdaniem Putin wykonuje zlecenie i kontynuatorzy sie zawsze znajda...nie  ma ludzi  niezastąpionych. Patona odstrzelili i co? USArmy się zachwiała?  Myśle, że my przywiązujemy zbyt dużą wage do tych figurantów *wie Pan co mam na myśli pisząc "figurant"). 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:40
1 marca 2022 22:47

Ja się tym nie martwię. Dziwię się tylko "wierzącym w moc Putina".

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @aszymanik 1 marca 2022 22:34
1 marca 2022 22:48

O! A to co pan napisał mam rozumieć jako opozycję do mojego komentarza, czy jak? Błagaj Pan ile wlezie (toast się wznosi czy ogłasza?)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:45
1 marca 2022 22:50

Tu nikt by Polski o zdanie nie pytał. Pożyteczne  ma byc dla organizacji, która upatrzyła sobie Polske na teten, przez ktory bedzie szedl szlak kontrolowany  przez te organizacje. Ale jak widac inna organizacja ma inne plany, ktore teraz są wcielane w życie. To jest wojna dwóch organizacji, a państwa to tylko i aż narzędzia.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @dynamitard
1 marca 2022 22:50

Ja się tym nie martwię. Dziwię się tylko "wierzącym w moc Putina". Widząc ten schemat plus inne informacje jakie są powszechnie rozpowszechnianie ośmieliłem się popełnić ten wpis o godzinie 21:37

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:42
1 marca 2022 22:50

Powtórzę raz jeszcze - Królewiec to zwykły straszak - bez żadnej głębi operacyjnej, kompletnie dla Rosji w razie konfliktu nie do obrony. To raczej goła za przeproszeniem - dupa wystawiona do kopania, a nie żadna pięść.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @aszymanik 1 marca 2022 22:50
1 marca 2022 22:52

Pan jest jednak w przeciwieństwie do OjcaDyrektora niewierzący.

zaloguj się by móc komentować

Marek @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:40
1 marca 2022 22:52

to jest 1952 rocznik więc 70 nie 78

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 22:45
1 marca 2022 22:52

Ojciec ocenia po 6 dniach trwania wojny. Dla mnie to ekstrawagancja. Ale nikomu zabronic nie moge.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:42
1 marca 2022 22:54

Proszę się moją skromną osobę aż tak nie przejmować. Tego rodzaju mus to przeważnie zwykła słabość... Odrąbuj Pan tylko się nie pochlastaj

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:48
1 marca 2022 22:54

Napisałem w opozycji do "Kaliningradu", a napić to się Pan możesz i bez toastu....

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 1 marca 2022 22:50
1 marca 2022 22:55

To dlaczego nikt  tej gołej dupy nie odważa sie skopać? Właśnie teraz gdy Rosja walczy na innym froncie? Pięść nie potrzebuje głębi operacyjnej...potrzebuje  znaleźć się jak najbliżej nosa. I jest bardzo blisko. Nie widzi Pan tego na mapie?

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:50
1 marca 2022 22:57

No właśnie. A Pan sugeruje że "trzeba" (nam) tę piąche odrąbać. A kto to są ci my?

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:52
1 marca 2022 22:57

A pan z jakiej to perspektywy ocenia? Długości swoje życia? Ja wyraźnie podałem, że w stosunku do Putina są stosowane schematy, już wiele razy zastosowane. Putin już wojnę przegrał, niezależnie jak to się teraz skończy.

zaloguj się by móc komentować


aszymanik @mniszysko 1 marca 2022 22:52
1 marca 2022 22:58

Fakt - w niektórych obszarach lepiej wiedzieć niż wierzyć...

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:55
1 marca 2022 22:58

Bardzo dobre pytanie. Myślę że Pan zna odpowiedź

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:54
1 marca 2022 22:59

No właśnie..."zostawmy ten Bałtijsk" ..on jest taki niegroźny...zwykły ratlerek...

Jak Pan sie ktoregos dnia obudzisz i przeczytasz, że Gdańsk-Gdynua odcięta od dostaw morskich, to wtedy dopiero zrozumuesz co chcę tu wyrazić...ale wtedy będzie za późno i zaczną sie upakarzajace negocjacje  z tym "durniem" Putinem. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:59
1 marca 2022 23:04

Ja rozumiem doskonale co Pan wyrażasz. Ale nie będę się silił na personalizację w stosunku do Pana co na ten temat myślę. No po prostu nie czuję potrzeby współodczuwania z kimkolwiek tego rodzaju projekcji

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 22:57
1 marca 2022 23:04

Czyli jak zajmie całe południe Ukrainy to też przegrał wojne?..wojnę oceniam  z punktu celów, jakue atakujący  chce osiagnąć. Jak osiągnie to wygrał i koniec. Ojciec nie 9dróżnia pragnien od realiów. Ja też mam pragnienia, ale żeby je zrealizować  trzeba trzeźwo patrzeć na sytuacje,  a nie podniecać  sie pustymi deklaracjami-  my ich dużo słyszeliśmy od 1939 do 1944 a nawet i po tym okresie. I co? Wygraliśmy wojnę? 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:55
1 marca 2022 23:05

Nie widzę, widzę wręcz coś przeciwnego. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:04
1 marca 2022 23:06

Ok. Cieszę sie, że chociaż Pan rozumie, co mnie martwi.

zaloguj się by móc komentować

orjan @BTWSelena 1 marca 2022 22:43
1 marca 2022 23:06

Dotknęła Pani istotnej sprawy. Można ją opisać pytaniem: Dzisiejsi Niemcy, czyli kto? Co to dzisiaj znaczy być Niemcem?

Po czym poznać, że mieszkaniec dzisiejszych Niemiec jest, albo nie jest Niemcem, gdy dokonuje jakiejś czynności obywatelskiej: stawia się do urny wyborczej, na manifestację o coś, do Bundeswehry, do służby w policji i tak dalej. Czy, mianowicie, Niemcy tym razem jako zbiorowość, podlegają jakiejś darwinowskiej ewolucji skutkiem tego, przez Panią powołanego, "wymięszania"? 

To ciekawy temat, lecz tutaj chyba nie do rozwinięcia.

Wszech i wobec zapewniam tutaj, że ani im, Niemcom, ani w nich nie wierzę a już na pewno nie uwierzyłem pod wrażeniem jednorazowo przez nich wywołanym. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 1 marca 2022 23:05
1 marca 2022 23:07

Ok. Pożyjemy - zobaczymy.

zaloguj się by móc komentować


aszymanik @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 22:58
1 marca 2022 23:07

A niby to czemu za Pańskie niby piję?

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 23:04
1 marca 2022 23:08

Przepraszam bardzo ale sposób w jaki Pan się "rozprawia" z tymi co widzą to trochę inaczej, jest niczym innym jak właśnie pragnieniem uznania za realia nietrzeźwości

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @mniszysko 1 marca 2022 22:57
1 marca 2022 23:09

Z pewnością Putin już przegrał ,niezależnie jak to się skończy.H.Sienkiewicz trafnie to ujął w powieści ,kiedy to Bar był wzięty. "Nędza… głód… Jedna mogiła. Nienawiść wrosła w serca i zatruła krew pobratymczą."

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @aszymanik 1 marca 2022 23:07
1 marca 2022 23:10

Za swoje... Tu każdy pije za swoje. Szkoda że czasem próbuje na siłę wlewać do gardła cudzego

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BTWSelena 1 marca 2022 23:09
1 marca 2022 23:12

Kobieta cytująca Sienkiewicza.... Klękajcie narody 

zaloguj się by móc komentować

klon @mniszysko 1 marca 2022 22:32
1 marca 2022 23:12

Mnie zastanowił tekst dzisiejszego artykułu na stronie RAI Nowosti. Autor opisuje Putina jako bohatera i zbawcę narodu. Przyłączenie Ukrainy jako akt sprawiedliwości po zdradzie roku 1991.  No to traktuję jako "standard". 

To, co zwróciło moją szczególną uwagę, to stwierdzenie że inwazja na Ukrainę rozpoczyna budowę nowego wielobiegunowego podziału świata. Autor przywołuje BRICS, próby powołania do życia prez Malezję nowego pieniądza dla państw świata islamskiego, wsparcie ze strony Brazylii i Argentyny (Ameryka Południowa za Rosją?). Więcej szczegółów nie pamiętam a zmyślać nie chcę. Nie podam źródła bo  strona Nowosti jest obecnie "niedostępna". 

Nie jestem geostrategiem, ale agresja na Ukrainie  to chyba  dużo więcej niż "choroba Putina". 

 

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:59
1 marca 2022 23:12

Nie rozumiem pana szczerze powiedziawszy. Przecież blokadę morską Gdańska nie trzeba prowadzić z Królewca, można i z Petersburga.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 22:52
1 marca 2022 23:12

Tu nie chodzi o "wiarę w Putina" ale zastanowienie sie, kto (jaka organizacja ) pozwoliła  Putinowi zaatakowac Ukraine.  I przez ten oryzmat trzeba patrzec na jego działania i zastanawiać sie, jakie ma szanse powodzenia. Bez tego ocena wojny sprowadza sie do konkursu Miss World. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:55
1 marca 2022 23:14

A Pan wie że kacapia jeździ po Ukrainie właśnie na mapie?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 23:12
1 marca 2022 23:14

Ale miny morskie (wstrzymujace ruch statków)  wygodniej jest puszczac z jak najbliższej  odległości.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:14
1 marca 2022 23:16

A pan wie, że mam 800 map? Co mi Pan tu chcesz powiedziec? Nonsensy twirzone i kolportowane ku pokrzepieniu  serc. 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:10
1 marca 2022 23:17

Daj Pan już spokój - To Pan zacżął jakieś niczym nieuzasadnione wycieczki w moim kierunku chocież jedyne moje ale w Pańskiej wypowiedzi dotyczyło użycia nazwy Kalininingard.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 23:12
1 marca 2022 23:22

To słabe uproszczenie. Bo żadna z kandydatek na miss world nie stawia na szali życia (może czasem zdrowia). 

Upieram się że za Putinem stoją Chiny. Ale jakiego rodzaju zlecenie dostał to się okaże kiedy Chiny powiedzą stop. Jeśli zaś do tego nie dojdzie, to pole do wielopiętrowych spekulacji się rozrośnie... Dla wróżów Marcinów. Bo w rzeczywistości ważniejsze będzie zupełnie co innego

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @aszymanik 1 marca 2022 23:17
1 marca 2022 23:23

No ale to Pan zrobił z tego problem.... I jeszcze błagał :)

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:12
1 marca 2022 23:24

Odysie,czy to źle? Za moich czasów na szczęście Sienkiewicz nie był zabroniony i powiedz sam ,czy to nie trafne? . Sądzę ,że ojciec czytywał Sienkiewicza ,no chyba że jest młody...Wychowałam się na takiej literaturze.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 1 marca 2022 23:16
1 marca 2022 23:26

A daj Panu i tysiąc! (Ja mam jedną i globus). Już nic więcej nie powiem, a po prostu proponuję nie projektować na nikogo że śpi itp. To słaby "argument"

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BTWSelena 1 marca 2022 23:24
1 marca 2022 23:27

Nie no. Sienkiewicz jest dobry na wszystko. Tylko nie wiem czy to dobrze :)

zaloguj się by móc komentować


OdysSynLaertesa @klon 1 marca 2022 23:12
1 marca 2022 23:30

A nie było tam czegoś o wpływie drogi mlecznej na dojność krów łaciatych (holenderskich)

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 23:14
1 marca 2022 23:32

... ze statków, które mogą przypłynąć z Petersburga. Nie muszą z Królewca.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:27
1 marca 2022 23:34

Taki scenariusz nie jest niemożliwy, oby się nie sprawdził ,jako ten "Bar wzięty"-reszta pozostanie na dwa pokolenia.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:22
1 marca 2022 23:36

ChIny...pooglądałem sobie chińską CCTV 4 ,spikerka ubrana w barwy flagi ukraińskiej (żółta koszula,niebieska garsonka),  i filmiki z Ukrainy w żaden sposób nie współgrające  z rosyjską narracją-ostrzał bloków mieszkalnych,tłumy uciekinierów na polskiej granicy, ruskie sołdaty rozkradające sklepy i nic co by popierało Putina.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @dynamitard
1 marca 2022 23:38

Obecnie to tak nie działa... Żyjemy w dobie internetu/informacji która działa (kształtuje umysły) z szybkością umiejętności czytania

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @DYNAQ 1 marca 2022 23:36
1 marca 2022 23:42

Doprawdy? Na ich miejscu wstydziłbym się tak kłamać... Tylko te komunikaty z początku wojny jakieś takie niefortunne

zaloguj się by móc komentować


mniszysko @OjciecDyrektor 1 marca 2022 23:12
1 marca 2022 23:53

OjciecDyrektor nie widzi albo nie chce widzieć wiele uwarunkowań tej wojny.

Pierwsze jest takie, że wojna między Moskwą a Ukrainą to pojedynek między gladiatorami, którego wynik jest uzależniony od uznania publiczności. Od tego uznania można było uciec w wyniku zadania szybkiej i gwałtownej śmierci przeciwnika. Czegoś takiego tutaj nie mamy.

Nawet w Biblii zanim Pan Bóg doprowadził do pojedynku między Dawidem a Goliatem, wcześniej zadbał, że ten wynik, będzie uznany przez publiczność. Tutaj mamy publiczność zmobilizowaną przeciw Moskalom i im wrogom.

Drugie uwarunkowanie, jest takie, że wszystko wskazuje na to, że ten pojedynek był pułapką na Moskwę. Jeśli odcina się Moskwę pod pretekstem prowadzenia wojny, od korzystania z rezerw walutowych, jeśli zamyka się lotniska i porty przed Moskwą, jeśli NordStream 2 ogłasza upadłość, to pojawia się pytanie, jaki towar ma Moskwa, który czyni ją niezbędną? Metale rzadkie posiadają Chiny i Korea Północna. Wszystko inne jest poza Moskwą.

Trzy. W Rumunii, która kontroluje ujście Dunaju do Morza Czarnego lądują Francuzi, którzy Niemców zwyczajnie tolerują, kiedy muszą. A kiedy nie muszą, to iskrzy, aż hej! Niemcy są przywołane do porządku o czym świadzą manifestacje poparcia dla Ukrainy, na które tak entuzjastycznie powołuje się Orjan. A Ren wpada do Rotterdamu, który jest kontrolowany przez Holandię ściśle współpracującą z Koroną Brytyjską.

Na mój rozum, niech sobie Moskale mają to południe Ukrainy do uśmiechniętej śmierci, kiedy porty tam położone będą bojkotowane i  jeśli tylko Dunaj-Ren będzie pod wpływem atlantyckim. 

Doprawdy nie wiem, skąd u OjcaDyrektora ta wiara w moc Putina?

P.S. Taki sobie news:
https://www.tvp.info/58803092/inwazja-rosji-na-ukrainie-jakie-sankcje-nalozono-na-federacje-rosyjska-kanada-i-wielka-brytania-zamknely-porty-dla-rosji-unia-europejska-rozwaza-odciecie-rosyjskich-statkow-od-unijnych-portow

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 22:39
2 marca 2022 00:01

Zapewne...

...  Oleg  Dniepraska,  ktory  dzisiaj  we  francuskim  telewizorze  tak  "plomiennie"  wzywal  do  podjecia  jakichs  "negocjacji  pokojowych"  z  Rosja  !!!

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @OdysSynLaertesa 1 marca 2022 23:38
2 marca 2022 00:09

No cóż Odysie,gdyby tak było do końca to nasz gospodarz zostanie nędzarzem,jako wydawca,a jednak jest tak ,że ktoś kupuje i czyta.Mam wrodzoną zdolność do szybkiego czytania i sporą bibliotekę. Internety nie jednemu zrobiły kuku,ale ułatwiają życie. Co do kształtowania umysłów to nie na każdy czyta SN,ale jak wiesz służy niektórym do ciekawych rozrywek. I w żaden sposób nie kształtuje umysłów.Niestety moja córka ma także sporą bibliotekę,ale teraz już "słucha"lektora czytającego książki,co mnie mocno deprymuje.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @gabriel-maciejewski 1 marca 2022 20:53
2 marca 2022 00:14

ocean jest wielki, pod wodą nie przenikają fale elektromagentyczne, namierzanie to nie pikuś

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @mniszysko 1 marca 2022 23:53
2 marca 2022 00:26

Jeden plus dla Rosji, głębia taktyczna i potencjalne tarcia osadnicze na pograniczu z Chinami. Tylko czy anglosasom ciągle zależy, i jaki widzą sposób na "oswojenie" tego potencjału dla swojej rozgrywki z Chinami (tu rozbieżność między USA a GB) konia z rzędem. Zwłaszcza że część sojuszników USA, ta najbardziej bitna, będzie chciała wyrwania wszystkich kłów kacapii

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BTWSelena 2 marca 2022 00:09
2 marca 2022 00:37

Miałem na myśli to że nic nie jest oczywiste. Człowiek może się grubo mylić w swoich założeniach, choć mu się wydaje że zabezpieczył wszystkie możliwe flanki... Tymczasem spekulacje swoje a rzeczywistość swoje. A kiedy Bar będzie wzięty to może się okazać że to wcale nie Bar, i że wcale nie wzięty... Takie "po sznurku" empiria to tylko w powieściach.

Z tego też tytułu audiobooki niczego nie zubożają, poza poczuciem estetyki obcowania z ładnie wydanym i pachnącym (jeśli tak jest) przedmiotem. Z próżnością... Mnie czasem deprymuje właśnie tego rodzaju fetyszyzacja (kolekcjonerstwo). Nie umniejszając nikomu, a zwłaszcza coryllusowi, czasem odnoszę wrażenie że ludzie kupują jego książki ale ich wcale nie czytają.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @dynamitard
2 marca 2022 00:53

Witam. Fajna notka duża i głęboka. Opisuje co jest i co być może. Problem polega jednak na tym, że wokół Kijowa powoli zaciska się pierścień wojsk rosyjskich, który jeśli się zaciśnie, a może to się stać jutro, pojutrze albo za tydzień, posłuży rosjanom do rozpoczęcia bombardowania Kijowa. Pamiętam walki o lotnisko w Doniecku. Tam zrównano je po prostu z ziemią. Tu będzie podobnie, bo wojska które okrążają Kijów mają siłę i autonomię na dokonanie takiej operacji. Cena nie gra tu roli. Bezsilność Zachodu wobec potęgującej się zbrodni cywilnego ludobójstwa każe się zastanawiać ile to potrwa i jak się skończy. 63 dni? A czemu nie. Pamiętam z dawnych jeszcze czasów, że wojska rosyjskie miały (może mają jeszcze teraz) rezerwę autonomiczności w działaniu na 90 dni. Czyli paliwo, amunicja zapasy uzbrojenia. 90 dni. To dużo czasu. A co potem? A potem jedna atomówka i siadaj z nami do stołu. Moim zdaniem konflikt ten jest w bardzo ważnej fazie decyzyjnej dla Zachodu. Jeśli Zachód pozwoli otoczyć Kijów to Kijów zostanie zburzony. Ukraina nie ma tyle samodzielnej siły aby temu zapobiec (nawet jak te tysiące granatników czy ręcznych zestawów przeciwlotniczych tam dotrą). Dzisiaj Stoltenberg powiedział w Polsce, że NATO nie włączy się w konflikt. Jeśli nie jest to jedynie pusta deklaracja dla opinii publicznej a w rzeczywistości (po cichu i dyskretnie) jest inaczej to Zełenski, Kijów i Ukraina mają jeszcze jakieś szanse. Jeśli jednak jest to prawda i to powiedziana publicznie prosto w oczy to dni Ukrainy są policzone. Bo to jest jak z Powstaniem Warszawskim. Nikt nie może pomóc i powstaniec musi przegrać. Jeśli Zachód, NATO nie włącza się konkretnie i bardzo dyskretnie do tego konfliktu to obejrzymy hekatombę na ludności cywilnej i stolicy Ukrainy, Kijowa. A potem trzeba będzie sobie powiedzieć że: no kurczę nie mieliśmy jak pomóc. Ale wtedy już będzie za późno. Powiem więcej nawet. NATO powinno założyć masowe i szybkie, w ogromnej skali, użycie broni jądrowej przeciwko Rosji. Powinno to Rosji zakomunikować już teraz bo potem to może być za późno. Chcesz mieć pokój i ustępujesz to wiedz że i tak będziesz miał wojnę. Mit rosyjskiej potęgi polega na przeświadczeniu że jesteśmy zdeterminowani i potrafimy nie cofnąć się przed niczym. I to być może nie jest mit. A skoro tak to jedynym rozsądnym krokiem jest zrobić "szach" wcześniej. Nie podzielam optymizmu płynącego z oceny ile i jak traci w tej chwili Putin. On ma to moim zdaniem w nosie i jest zdolny nie cofnąć się przed niczym. To niewierząca i laicka bestia jest. Dzięki za notkę

zaloguj się by móc komentować

Barb @ajs 1 marca 2022 22:16
2 marca 2022 01:26

Problem jes taki ze niejaki Dugin przez 20 lat klad ruskim elitom do glowy wizje Pan-Rosji, a obwod kaliningracki obiecywal Niemcom za scisla wspolprace. Niemcy jako panstwo powazne z pewnoscia juz zadbaly przez te wszystkie lata by Krolewiec dostal sie w ich lapy. 

Tak sobie mysle ze jak juz bedzie po wojnie to polski rzad powinien ostro dzialac na odcinku miedzynarodowym  w USA i w Brukseli, zeby dostac okreg krolewiecki za utrzymywanie 1-2 mln Ukrainskich uchodzcow, nie bierzmy kasy z Brukseli. wezmy w naturze. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @tomciob 2 marca 2022 00:53
2 marca 2022 01:39

Witam,jeszcze nie śpię i zdąrzyłam przeczytać ."Konflikt NATO z Rosją" z 8 lutego jest sprawozdanie Putina konferencji prasowej z prezydentem Francji  Macronem, który prowadził w Moskwie i Kijowie rozmowy ws. zagrożenia militarnego ze strony Rosji.

https://www.money.pl/gospodarka/konflikt-nato-z-rosja-putin-zwyciezcow-nie-bedzie-6735044302207712a.html

NATO nie włączy się w konflikt to już wiemy ,chyba,ze jakaś rakieta spadnie na Polskę,albo po cichu  NATO pomoże Ukrainie.Czy pan wie jakie to niebezpieczne rozmowy pt"ja Cię walnę jedną bomką atomową ,a druga strona może dwoma?... To czyste szaleństwo.! Z szaleńcami nie można takich negocjacji prowadzić.Chyba trzeba czekać na najbliższy rozwój wypadków.Tertium non datur.

 

zaloguj się by móc komentować

glicek @mniszysko 1 marca 2022 21:37
2 marca 2022 02:25

Jeśli Moskwa nie wejdzie do Kijowa i przystąpi do rokowań a na stole pojawi się status Mołdawi i Nadniestrza, powinniśmy wszystko robić, aby cały Zalew Wiślany łącznie z Królewcem należał do nas. Wszystko inne niech bierze Litwa. Wtedy zdejmieny klątwę historii. 

Generalnie jestem za, ale co z Rosjanami, którzy tam mieszkają? Nie będą nam sprzyjać jak mi się wydaje...

zaloguj się by móc komentować

glicek @mniszysko 1 marca 2022 23:53
2 marca 2022 02:30

W kwestii blokad - tak wygląda zamieszczony na Twiterze lot z Bialorusi do obwodu Kaliningradzkiego

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @glicek 2 marca 2022 02:25
2 marca 2022 06:20

Proszę pana, albo się ma status państwa, albo gówniarstwa, co protestuje w poselskich interwencjach przeciwko maseczkom

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @tomciob 2 marca 2022 00:53
2 marca 2022 06:21

Tomciu, nie rozumiesz, że po jednej atomówce nikt z nimi do żadnego stołu nie siądzie? A jeśli to oni już od tego stołu nie wstaną?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Barb 2 marca 2022 01:26
2 marca 2022 06:22

Niech pani opowie o tym Braunowi, on z pewnością się pochyli z uwagą nad tak poważnymi propozycjami

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 1 marca 2022 22:46
2 marca 2022 06:25

No ciekawe, czy armia czerwona się nie zachwieje. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @gabriel-maciejewski 2 marca 2022 06:25
2 marca 2022 07:12

Ukraińcy zdjęli jej portki do kostek. Jak to ktoś trafnie zauważył, to już nie czerwień tylko wypłowiały róż na kiju od szczotki... Ratują ich jeszcze rakiety, samoloty, (pytanie ile są warte słynne uboty i okręty atomowe) inaczej byłoby pozamiatane naprawdę szybko. A to że "precyzyjnie" walą w budynki cywilne (chodzą też słuchy że niektóre kolumny używały cywilnej ludności jako tarcz) świadczy najdobitniej o tym z jakiego rodzaju determinacją mamy do czynienia.

Ciekawe tylko czy zleceniodawca o tym wszystkim wiedział, czy może jest tak samo zaskoczony

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OdysSynLaertesa 2 marca 2022 07:12
2 marca 2022 07:24

Jak wygląda nowoczesne pole walki? O taktyce lekkiej piechoty już wspominałem, ale warto przeczytać artykuł. Fragment:

"...O ile więc azerskie Bayraktary uderzały rakietami w Górskim Karabachu nawet w grupy armeńskich żołnierzy, p tyle ukraińskie drony atakują obecnie tylko najważniejsze dla Ukraińców cele. W pierwszej kolejności stały się nimi systemy rakietowe i to też tylko te, które są załadowane pociskami i stoją w środku szyku. Miało to zwiększyć zasięg zniszczeń na sąsiednie pojazdy poprzez sprowokowanie wybuchu rakiet znajdujących się na wyrzutniach.

Ukraińcy nie pokazują także ataków na czołgi i transportery, ale uderzenia na znajdujące się w kolumnie lub w zgrupowaniu ciężarówki przewożące amunicję. Ważnym celem nalotów prowadzonych przez Bayraktary są również składy i transporty paliwowe. Ukraińcy wiedzą bowiem, że w miarę posuwania się rosyjskich wojsk i wydłużenia się linii dostaw, może to nawet doprowadzić do zatrzymania operacji i ułatwia atakowanie unieruchomionych pojazdów przez wojska lądowe i lotnictwo. To właśnie dlatego w sieci pojawił się film, na którym ukraiński Bayraktar zniszczył poprzez odpowiednie trafienie pociąg transportujący cysterny z paliwem..." https://defence24.pl/polityka-obronna/ukraina-moze-wygrac-wojne-z-rosja-dronami

 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OdysSynLaertesa 2 marca 2022 07:24
2 marca 2022 07:27

Z tego tytułu mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego kacapii kończy się po pewnym czasie paliwo i amunicja, a kolumna staje i jest łatwym celem dla piechoty... Boją się zabierać ze sobą większe zapasy bo jednocześnie siedzą na bombie

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OdysSynLaertesa 2 marca 2022 07:27
2 marca 2022 07:32

"...Rosjanie nie odrobili lekcji z Górskiego Karabachu i kłamali twierdząc, że po tym konflikcie zmodernizowali swoje zestawy plot i WRE. Jedyne co zrobiono, to przeprowadzono analizę wskazującą przyczyny porażki, jaką niewątpliwie poniosły wojska Armenii w starci z azerskimi dronami. Te wnioski nie zostały jednak wdrożone przez przemysł, który nie miał na to: ani środków, ani czasu. Co ważne ten przemysł tych środków nie będzie miał również po wojnie na Ukrainie. Dodatkowo modernizacja systemów przeciwlotniczych i walki elektronicznej będzie o tyle trudna, że Rosję odcięto od jakichkolwiek nowych technologii...' 

Dlatego tak ważne jest złamać ośkę Berlin Moskwa, i jeśli to nastąpi patrzeć im dalej na ręce, czym handlują (z Chinami)

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @dynamitard
2 marca 2022 07:52

Notka jest tendencyjna i wpisuje sie w oficjalną naerracje z TVP i innych dzienników.

Moim zdaniem jest zupłenie inaczej.

Rosja osiągnie cele strategiczne na Ukrainie - tylko wolniej niż się spodziewała - Ukraina nie bedzie w żadnym NATO ani EU.

Jak patrze na ten dyplomatyczny cyrk to nie wiem czy się śmiać czy płakać.

Ukraina jest skazana na los Krymu - bo żadne wojska NATO nie pomogą Ukrainie.

A więc zostali sami przeciwko Ruskim - a to oznacza, ze nie maja żadnych szans.

Partyznatka? - żarty.

USA i pomoc? Żarty - toż oni tylko amunicje i sprzęt "dają" a de facto sprzedają.

Rosja wygra to wojne. 

Mozna sie nie zagadzać - pożyjem uwidzim

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @ThePazzo 2 marca 2022 07:52
2 marca 2022 07:57

Najważniejsze żeby Pan na giełdzie wygrał, i miał za co zatankować w drodze do Holandii.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @ThePazzo 2 marca 2022 07:52
2 marca 2022 08:00

Jedyna nadzieja w Cyganach, że wszystko rozkradną. Ma pan lepsze wyniki w prorokowaniu niż ja...tak więc...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @OdysSynLaertesa 2 marca 2022 07:57
2 marca 2022 08:01

Ad personam ? az tak niskie loty? współczuje...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @gabriel-maciejewski 2 marca 2022 08:00
2 marca 2022 08:04

Pan wybaczy ale nie biore udziału w konkursach. Nadzieja jest matką... 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 1 marca 2022 23:53
2 marca 2022 08:17

Po raz enty powtarzam, że nue patrze na wojbe przez pryzmat wiary czy niewiary w Putina - to dziecinnada. 

1. Jeśli publiczność  ma decydowac o wyniky, to w tajim razie zrobiono dla niej igrzyska, ktorymi bedzie sie emocjonowac długo  ale naszym kosztem....

2. Czy to pulapka? Miskwa odczulaby bolesnie te sankcje, gdyby muala taka pozycje i tsk byla uzależniona id handlu jak Chiny czy inne azjatyckue kraje. Nie jest. To jest chów swobny i skutki negatywne  beda znikome.  Jyż pusalem ale powtorze - sankcje na Rosje to ELDORADO dla pośredników  potrafiacych i lubiacych zarabiac na ryzyku. A tak poza  tym ile bylo takich  sytuacji, że kraj objety embargiem/sakjcjami funkcjonował sobie calkiem sprawnie?

 

3. Francuzi sa jeszcze większymi  rusofilami niż  Niemcy,  wiec to raczej zły prognostyk dla Ukrainy.

Zamiast sie cieszyc z pustych deklaracji i pseudosankcji rząd powinien zaczac koncentrowac armie na północy kraju. Bo inaczej obudzimy sie z reka w nocniku . 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @ThePazzo 2 marca 2022 08:01
2 marca 2022 08:19

Dlaczego ad personam? Każdy ma prawo do obrony swoich priorytetów. Pan się przecież swoich nie wstydzi, prawda?

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @ThePazzo 2 marca 2022 07:52
2 marca 2022 08:22

Oglądał pan relację na jutubowym kanale Coach Red Pill?  To taki czilijczyk, mieszka na Ukrainie wiele lat. Niestety w swojej relacji nie pozostawia żadnych złudzeń i to co pan napisał to właściwie streszczenie jego wypowiedzi. On nazywa swoje poglądy realizmem, choć moim zdaniem mocno przesądza w wielu miejscach i przegina w tzw. druga stronę. Mnie się wydaje że są różne rodzaje "realizmu", on na pewno nie ogarnia wszystkich. Nie mniej obejrzenie tego to jak kubeł zimnej wody, warto się skonfrontować.

Z moich własnych wniosków to podniosła atmosfera na Twitterze może trwać góra kilka dni. Zobaczymy co będzie po osłabnięciu entuzjazmu. 

Trudno na razie wyrokować co się stanie, choć życzyłbym sobie żeby to był początek końca Rosji w obecnym kształcie.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OjciecDyrektor 2 marca 2022 08:17
2 marca 2022 08:26

Tiaaa... Niech mi Pan powie w jaki sposób spiął ze sobą wiedzę o tym że świat (na co przykładem jest Rosja i jej możliwości handlowe) to coś więcej jak deklaracje, z tym że proponuje aby Polska nie zwracała na to uwagi i sama zaczęła koncentrować wojska (już pomijając "błyskotliwość" samej propozycji koncentracji wojska, jako wyśmienitego celu i utraty elementu zaskoczenia)

zaloguj się by móc komentować

valser @dynamitard
2 marca 2022 08:40

Ta wojna bedzie ruskich kosztowala wiecej niz Afganistan w 1980 roku. Oni sie zapadna do srodka. Zwina sie ekonomicznie. Ten proces dopiero sie zaczal i juz maja w tej chwili takie turbulencje, ze z tego nie wyjda.

Problem jest sowiecki czlowiek ze zrytym propaganda beretem. Na to trzeba pracy kilku pokolen.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @ahenobarbus 2 marca 2022 08:22
2 marca 2022 08:42

To ja może zamiast gdybać nad kolejnym wydaniem "i tak nas prędzej czy później sprzedadzą" (na to niestety nie mamy wpływu, poza udowadnianiem z uporem maniaka że Polak potrafi coś więcej jak spakować się i uciec, tankując po drodze do pełna wiadomo co) , zostawię coś co już ma miejsce, i z naszego punktu widzenia (obronności) ma kolosalne znaczenie. Zwłaszcza że pewne decyzje już zapadły... Co prawda już o tym wspominałem kilka razy, ale niech to wybrzmi w sposób bardziej rozwinięty

"Wojna na Ukrainie może doprowadzić do zmian w postrzeganiu rosyjskich sił zbrojnych. I nie chodzi tylko o jej wymiar propagandowy oraz straty zadane agresorowi, ale również wymiar technologiczny. Rosjanie mogą bowiem utracić sprzęt, który posłuży do obniżenia ich długookresowej zdolności zaskoczeniowej poprzez jego zbadanie i testy na Zachodzie. Zwiększając tym samym efektywność odstraszania i obrony państw, które potencjalnie mogłyby znaleźć się na miejscu Ukrainy w kolejnych latach, a także całego NATO. Tym samym, ukraińskie wojska i służby specjalne toczą również wojnę z technologicznymi możliwościami Rosji w zakresie neoimperialnych wizji Władimira Putina i jego zaplecza.

W całej obecnej dyskusji o efektach rosyjskiej inwazji na Ukrainę uwaga, co naturalne, jest skupiona na bieżących działaniach zbrojnych obu stron. Szczególnie, że nadal działania wojenne oraz starania dyplomatyczne nie przyniosły sukcesu w postaci zakończenia walk. Jednakże, można niejako już teraz pokusić się o pewną refleksję obejmującą kilka kwestii długofalowych. Jedną z nich jest stwierdzenie, że rosyjskie straty w sprzęcie wojskowym pozwolą go zbadać na Zachodzie. I dojdzie do tego w skali dotychczas niespotykanej. Albowiem żaden konflikt w którym Rosjanie uczestniczyli bezpośrednio lub pośrednio nie był tak nasycony ich wyposażeniem w każdej z domen. Tym samym, powiedzmy wprost, że zachodnie siły zbrojne otrzymają zapewne zastrzyk cennych danych o Rosjanach i ich możliwościach – taktycznych, operacyjnych, a przez to uzyskamy o wiele lepsze rozumienie również płaszczyzny strategicznej. Jednocześnie, także sama strona rosyjska straci w oczach swoich żołnierzy oraz odbiorców zagranicznych. Rosyjscy dowódcy i żołnierze nie będą mogli być pewni tego, co wiedzą lub mogą wiedzieć o nich inni. Trwałym znakiem zapytania stanie się dla Rosjan jak wiele informacji stało się już jawnych i co najważniejsze pozwoliło wypracować możliwości ich efektywnego rażenia i neutralizacji. To może być kluczowy element wywierania presji psychologicznej, szczególnie, gdy w prasie zachodniej zaczną się pojawiać przecieki jak to rosyjskie uzbrojenie i wyposażenie stało się transparentne. Prędzej czy później, nawet przy obecnej propagandzie kremlowskiej do poszczególnych jednostek sił zbrojnych Rosji zaczną spływać weterani wojny z Ukrainą. Zaś ich przekazy mogą stać się istotnym elementem podważającym np. zdolność do przetrwania systemów pancernych i zmechanizowanych na współczesnym polu walki, gdzie co najważniejsze mamy znaczne nasycenie bronią przeciwpancerną (ppanc) zachodniej produkcji. Zauważmy, że obecna koncentracja wojsk rosyjskich spowodowała, że znaczną część kadr zawodowych zetknie się z tym problemem i nie mówimy o poborowych, których można łatwo zastąpić przy kolejnym okresie poboru. Wojna w Ukrainie stać się może przede wszystkim czymś w rodzaju powtórzenia depresji sprzętowej, ale nie tej afgańskiej (pomijając MANPADS Stinger), ale raczej z okresu operacji Desert Storm w Iraku w 1991 r." 

https://defence24.pl/przemysl/ukraina-2022-przelomowa-wojna-technologiczna-z-rosja-opinia

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @valser 2 marca 2022 08:40
2 marca 2022 08:43

I niestety, na to drugie, ciągle jest w Polsce zapotrzebowanie

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Paris 1 marca 2022 20:49
2 marca 2022 08:54

Gdzie Paris tak się śpieszy? Już wisi wystawiona na szyderę w drugim dniu konfliktu. Jak donoszą media w DE pewnej 67-letniej obywatelce buchnięto portfel  w supermarkiecie, pomimo osobistej obstawy.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @OdysSynLaertesa 2 marca 2022 08:42
2 marca 2022 09:00

Dzięki, bardzo ciekawa analiza. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @ThePazzo 2 marca 2022 07:52
2 marca 2022 09:07

Nie wiem po co to piszę ,ale chyba aby zaprzeczyć,że notka nie jest tendencyjna,ani komentarze pod nią.Ściągnij różowe okulary The Pazuniu ,jak zrobił to prakycznie cały świat i regiony przesadzające w czułej geszeftowym biznesie z Rosją. Czy  nie widzisz jak świat wytrzeźwiał w jednej chwili i bije się w klatę na wyścigi .Nagle Szwajcaria ogłosiła bankructwo NS2,a Baltic Pipe zatrzymany przez ptaszki i nietoperze cudem uzyskał zezwolenie..Jeszcze m-c temu to było niemożliwe.Zablokowali FR absolutnie wszystko;porty statki,banki,niebo co żyje i kwitnie.

I trzeba sobie jasno powiedzieć:czy FR zrówna Ukrainę z Ziemią czy nie ,to już nic nie będzie takie samo.Nienawiść Ukraińców będzie tak silna,że może przewyższać wszystko. A jak wiemy z historii,kończyło się to zawsze ...grobami.Tutaj w tej wojnie jest inaczej niż z Krymem,a za plecami jawna groźba atomu. To cechy szaleńca ,któremu wszystkiego jest mało..

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @ahenobarbus 2 marca 2022 09:00
2 marca 2022 09:22

Jakże odnienna od Bartosiakowych projekcji na temat "pierwszej gwardyjskiej" pojącej swoje konie w Warszawie, po dwóch dniach od wybuchu wojny, nieprawdaż? 

A przecież wystarczy po prostu siedzieć cicho, zamiast żerować na lęku wywoływanym z ambicji do zarabiania na wyssanych z palca projekcjach.

Proszę uprzejmie i pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @mniszysko 1 marca 2022 21:37
2 marca 2022 09:25

Parę rzeczy można dopowiedzieć

* Asad musi myśleć o warunkach kapitulacji lub godnej śmierci

Ankara zamyka Bosfor dla rosyjskich okrętów wojennych i to jest problem dla „syryjskiego ekspresu” a jeszcze mamy rosyjskie eskadry na morzu śródziemnym.

W Syrii – być może kończy się dany etap rywalizacja persko-rosyjski – ale Asad pozostanie bo jest zwornikiem paru kręgów i ma jeszcze oddech ze strony Turcji [stan gospodarki]

* Mołdawia z Nadniestrzem przypadnie Rumunii, dlatego Francuzi tak chętnie teraz wspierają tę akcję i lokują nad Dunajem swoje wojska

Naddniestrze – ma jeszcze rolę do odegranie – trzy skadrowane brygady i magazyny ze sprzętem to jest kwestia kiedy dojadą tam czołówki z frontu południowego.

Odessa czy wrócą tam carskie orły w kapitanacie portu – idzie na to że godło sobie będzie wisiało ale opłaty portowe i cło nie będzie dla moskwicina.

Francuzi – czy wejdą do Mołdawii a potem do Naddniestrza no nie tak jak nie będzie strefy zakazu lotów nad Lwowem.

* co dla nas najważniejsze - zostanie przynajmniej bardzo osłabiona oś Berlin - Moskwa i nabierze znaczenia oś północ - południe, czyli Morze Czarne stanie się decydującym akwenem na najbliższe lata.

Przyszłości osi Berlin – Moskwa – dziś pragmatycznie Berlin robi zwrot przez rufę o 360 stopni i nawet jego samoloty dowożą broń wprost na ukraińskie lotniska wojskowe.

Nie mogąc wstrzymać sankcji wobec Rosji – Niemcy chcę stanąć jak lider UE w wsparciu Kijowa.

Potem się będzie Ukrainę odbudowywało – tzn. niemieckie firmy za unijne środki. Im więcej moskal zburzy tym więcej prac i zysk większy dla Berlina.

A kto tam w Kijowe będzie to już tak nie jest istotne

* Iran bez Rosji zostanie osamotniony i wreszcie będzie można go w jakiś sposób "spacyfikować"

W Wiedniu nabierają tempa rozmowy - i jest przełom zniesione będą sankcje na ropę irańską do UE

..irańska gazeta poinformowała, że ​​jedno z głównych żądań Iranu w zakresie gwarancji zostało zaakceptowane przez zachodnie strony w rozmowach P4+1 w Wiedniu 28 lutego.
Kraje zachodnie zgodziły się zapewnić, że jeśli dojdzie do porozumienia, nowa generacja wirówek zostanie zapieczętowana pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej w Iranie, a nie całkowicie zniszczona, pisze kanał Tasnim Online Telegram. ..

* Chiny będą się starały ustalić nowy modus vivendi z resztą świata

Chiny czekają nad brzegiem rzeki aż spłyną ciała jego wrogów.

Od siebie dodam że dobrze przygotowali się do tego pikniku na brzegiem rzeki ale byli tak pyszni że nawet nie przegotowali wody z rzeki przed spływem trupów i mogą się liczyć z rozwolnieniem.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @BTWSelena 2 marca 2022 01:39
2 marca 2022 09:36

Z Pani komentarza wnioskuje że Putin i jego otoczenie nie są szaleńcami. Chyba trzeba by zapytać Pana profesora Święcickiego. Jeśli jednak nie są szaleńcami to jakie mają plany na swoją dalszą przyszłość po ukraińskiej eskapadzie armii rosyjskiej? Mam obawy co do poczytalności Putina i jego otoczenia. Jak dla mnie NATO nie powinno deklarować pomocy dla Ukrainy, a więcej nawet, powinno deklarować brak takiej pomocy po czym technologiczne - drony i siły powietrzne (przemalowane na barwy ukraińskie) udzielić szczodrej pomocy wojskowej w zwalczaniu rosyjskich kolumn pancernych. Jeśli tak się nie dzieje to nie chcę myśleć co będzie na końcu tej wojny. Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @OjciecDyrektor 2 marca 2022 08:17
2 marca 2022 10:14

1. Jeśli publiczność ma decydować o wyniku , to w takim razie zrobiono dla niej igrzyska.

Z inne perspektywy – oburzenie świata na Rosję – sankcje ekonomiczne, sportowe, bojkot towarów – czy to nie jest w ramach inżynierii społecznej emocjonalne wypróżnienie się po Covid 19 na nowego realnego wroga Rosję.

Opiniq światowa oczyszcza się z emocji a rosyjskie elity jednoczą wobec zagrożenia zewnętrznego i sankcji masy moskwicinów.

Rosjanie w masie pytaj się zaraz to mogą sobie jankesi robić co chcą w Iraku, Syrii, Afganistanie – a nam nie wolno i od razu takie sankcje i ostracyzm – odpowiedź była by krótka co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie.

Ukraińska dziennikarka podniosła w pytaniu do premiera UK ważne tematy – nasze kobiety i dzieci ucieka przed bombami co z dziećmi elit rosyjskich w Londynie.

I to jest realny poziom rozmowy - na chwilę sekwestrujemy wam wile i konta – zakładników nie ruszmy bo już od was przyjechały zdeprawowane bachory.

2. Czy to pułapka ?

Sankcje a Rosję to ELDORADO – i nie w zakresie że awanturnicy ryzykują dorobią się fortuny. Tu chodzie o trochę inne ryzyko – czy możne imperium na nowe smucie odbudować i odsunąć obecne kamaryle na Kremlu oraz jaki będzie poziom i zakres tej nowe smuty. Czy na tej klęsce [a jest nią „ruski blitzkrieg”] da się zbudować czy wpierw musi przyjść i na jak długo czas dezintegracji.

Car Mikołaj II – miał koncepcję marszu na wschód i stąd budowa kolei Transsyberyjskiej i kolonizacji Syberii – za to wydano mu dwie wojny i dwie rewolucji.

Obecna ekipa – niby się do wojny o przyszłości imperium przygotowała ale chyba nie tak ona w ich wyobraźni miała wyglądać.

W ich imperialnym projekcie jesteśmy nikim.

Darzę zatem Rosjan takim samym uczuciem jak oni nas tylko po stokroć bardziej.

3. Francuzi sa jeszcze większymi rusofilami niż Niemcy, wiec to raczej zły prognostyk dla Ukrainy.

Francuzi w Paryżu – spalili katedrę Notre Dame i krzyż im na drogę .

Francja dziś właściwe czym jest - laickie i antychrześcijańskie władze muszą upominać biskupa Paryża by przy odbudowy katedry nie robi z tego multimedialnej szopki ekumenicznej i raczył nawiązać do historycznego wystroju świątyni.

To że coś mieni się Francją i pozuję na Francję nie znaczy że jest Królewska Francją.

Rząd powinien zacząć koncentrować armie na północy kraju.

Anglosasi od lat kontrolują armia polska i ukraińską.

W przededniu wojny z Moskwą – Warszawa miała 1/10 potencjału Kikowa w zakresie obrony pplot. oraz 1/5 ppk. A gdzie wojska rakietowe.

Także – tego sami to możemy narobić w …. i to o ile nam pozwolą. Czy to się zmieni?

A to za chwile będzie wiadomo jak wyjadą brygady 82 dywizji a na ich miejsce nie pojawią się brygady pancerne.

Czyli robimy za dawcę a nie biorcę.  

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Nieobyty 2 marca 2022 10:14
2 marca 2022 10:22

Czy pan może w tej chwili nie wpisywać tu takich komentarzy? Nic we wskazanych przez pana zakresach nie należy do pańskich kompetencji, nie może pan z tym nic zrobić. Nie wie pan jakie decyzje zapadną i co się wydarzy, a bredzi pan jak Braun na konferencji prasowej o osi Londyn-Warszawa-Kijów

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @tomciob 2 marca 2022 09:36
2 marca 2022 10:23

Matko, a może pan w ogóle o tym nie mówić? Panu się zdaje, że w tym rządzie siedzą kretyni? 

zaloguj się by móc komentować

Peiper @ThePazzo 2 marca 2022 07:52
2 marca 2022 10:26

Dobrze - wojska rosyjskie zajmą całe terytorium Ukrainy. I co dalej ? Putin poprosi o zniesienie sancji ?

Co mu po portach czarnomorskich jeśli nie bedzie można transportowac nimi towarów ?

zaloguj się by móc komentować

Nieobyty @gabriel-maciejewski 2 marca 2022 10:22
2 marca 2022 10:30

Pana Portal - Pana reguły.

W sumie to nawet dobrze.

Do Widzenia.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Nieobyty 2 marca 2022 10:30
2 marca 2022 10:59

Nawet bardzo dobrze - może będzie Pan miał okazję aby się ogarnąć. Po starej znajomości tego szczerze życzę.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @tomciob 2 marca 2022 09:36
2 marca 2022 11:00

Panie Tomciob ...z mojego komentarza chyba jasno wynika ,że to są rozmowy z szaleńcami.Link który panu zapodałam chyba źle pan zrozumiał. Nie jestem strategem wojskowym z wykształcenia ,ale przekazy jasno odbieram. Co może a nie musi NATO,nie dla mnie to rozstrzygać.Jasną sprawą ,mam nadzieję ,jest także dla profesora Święcickiego ,że sprawa Putina to przypadek kliniczny do poważnego leczenia.I dodam koniecznie wstrząsami o podwójnej mocy....

zaloguj się by móc komentować

Paris @saturn-9 2 marca 2022 08:54
2 marca 2022 11:09

To  pewnie...

...  ta  ochrona  jej  buchnela,...  znaczy  sie  SWOI  !!!

To  dobry  znak,  Panie  saturnie,...  ale  spieszy  mi  sie  coraz  mniej.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @dynamitard
2 marca 2022 11:18

Chcę tylko tym wpisem coś wyjaśnić, bo widzę, że niektórzy nie łapią metafory. Kiedy napisałem, że:
" wojna między Moskwą a Ukrainą to pojedynek między gladiatorami, którego wynik jest uzależniony od uznania publiczności. " nie miałem na myśli opinię publiczną, czy nawet mass-media, które zresztą nadają, to co im się każe. Miałem na myśli, tych, którzy rzeczywiście mają wpływ na kreowanie globalnych rynków i decydowania o trendach na nich panujących. To oni zadecydują, kto ma zwyciężyć a kto ma przegrać, podobnie jak w czasie igrzysk z gladiatorami. Tyle i tylko tyle.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @mniszysko 2 marca 2022 11:18
2 marca 2022 11:20

To miało być, do wszystkich, którzy dosłownie wzięli to "uznanie publiczności".

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @mniszysko 2 marca 2022 11:20
2 marca 2022 12:37

Proszę być spokojnym,ja czy wielu innych tak tego nie odebrało. A tych prawdziwych kreatorów globalnego rynku ,którzy mają wpływ ,jest wbrew pozorom ciężko ustalać konkretny i namacalny adres. Robią celową"dyplomację" poprzez swoich akolitów,i im więcej osób zdezorientowanych to tym dla nich lepiej.

Przed chwilą słuchałam prośbę młodego polskiego  księdza z Ukrainy. Prosi o modlitwy. Na Ukrainie jak do tej pory około 460 kapłanów i około 600 zakonników i zakonnic w klasztorach. Niech Bóg ma ich w opiece..

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować