-

dynamitard

Nieszczęścia chodzą parami - czy jak wróci Trump wróci też koncepcja Trójmorza?

Inicjatywa Trójmorza była główną propozycją Republikanów dla Europy Środkowo-Wschodniej. Jednak głównie z powodu tego, że Amerykanie zadowalali się pustymi deklaracjami, a nasi politycy uwielbiają taką tromtadrację, nigdy nie przerodziła się ona w nic konkretnego. O ile w 2016 roku nie stanowiło to jeszcze poważnego zagrożenia, o tyle w roku 2024 przyjęcie koncepcji Trójmorza „made in USA” może mieć dużo gorsze skutki dla Polski – kraju, który nie dysponuje realnym potencjałem (wojskowym, finansowym, gospodarczym ani demograficznym), aby z powodzeniem i z korzyścią dla polskich interesów zrealizować taką koncepcję.

Miłość PiSu i Trumpa

Inicjatywa Trójmorza (3SI), uruchomiona w 2015 roku, uchodzi za jedną z najbardziej ambitnych koncepcji współpracy w Europie Środkowej i Wschodniej. Została powołana do życia z misją wspierania rozwoju infrastruktury, wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego oraz integracji gospodarczej. Głównym patronem Trójmorza są Stany Zjednoczone. W Polsce chcieliśmy wierzyć, że to powrót do historycznej, jagiellońskiej roli naszego kraju. Jako jeden z liderów inicjatywy, Polska wkroczyła na ścieżkę budowy nowego bloku, który mógłby zyskać na znaczeniu w Europie.

Ale czy rzeczywiście ta inicjatywa przynosi korzyści regionowi? Obawiam się, że ponowne, czasem naiwne zaufanie do amerykańskich obietnic może okazać się pułapką – zwłaszcza jeśli administracja Trumpa znów przejmie stery w USA. Przyjrzyjmy się, jak Trójmorze i relacje z USA mogą wpłynąć na przyszłość Polski i regionu.

Czym jest Trójmorze? Oczekiwania a rzeczywistość

Niestety, gdy zestawimy te ideały z rzeczywistością, dostrzegamy, że wiele z tych deklaracji nie znalazło odzwierciedlenia w działaniach. Stany Zjednoczone obiecały wsparcie finansowe oraz duże projekty infrastrukturalne i wojskowe, jednak realne inwestycje amerykańskie okazały się ograniczone. Choć pojawiały się sumy liczące setki milionów dolarów, finansowanie projektów infrastrukturalnych nadal opiera się głównie na funduszach krajowych państw oraz wsparciu Unii Europejskiej, a nie na amerykańskiej pomocy. Amerykańskie zaangażowanie finansowe nie osiągnęło poziomu, który mógłby znacząco wpłynąć na rozwój Trójmorza jako regionalnej przeciwwagi. To bardzo ważna lekcja: Amerykanie wiedzą, że Polska i polskie elity są podatne na wizje jagiellońskiej wielkości i obietnice prestiżu, które często dominują nad pragmatyczną kalkulacją interesów gospodarczych i finansowych.

Przykład? Amerykańskie interesy gazowe. Trójmorze to dla USA przede wszystkim rynek dla amerykańskiego gazu, a nie wsparcie budowania energetycznej autonomii. Z punktu widzenia USA zaangażowanie w Trójmorze jest środkiem do promowania eksportu skroplonego gazu (LNG). Polska, dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu, odgrywa kluczową rolę w tej układance. Kontrakty na dostawy LNG z USA miały na celu dywersyfikację źródeł energii i uniezależnienie regionu od Rosji, jednak były przede wszystkim korzystne dla USA. Łatwo zauważyć, że promowanie amerykańskiego LNG to realizacja interesów gospodarczych USA, a nie bezinteresowna pomoc dla Polski czy regionu. W efekcie Trójmorze staje się raczej platformą dla amerykańskich firm energetycznych niż autentycznym wsparciem dla rozwoju energetycznego regionu. Przypomnijmy tylko, że infrastrukturę gazową i terminal LNG w Świnoujściu sfinansowała Unia Europejska, a nie USA. Uzależnienie od dostaw gazu z Rosji zamieniliśmy więc na uzależnienie od amerykańskiego gazu, przy czym dostawy opierają się głównie na jednym terminalu. Co więcej, przejście w energetyce z krajowego węgla na importowany gaz oznacza odejście od surowca wydobywanego pod polską kontrolą na rzecz importu od jednego z mocarstw – Rosji lub USA.

Trump 2.0 i nowe/stare ryzyka

W przypadku ponownego zwycięstwa Trumpa możemy spodziewać się powrotu do polityki, która skupia się na wykorzystywaniu emocji i strategicznych ambicji Polski. Amerykanie mają bowiem do załatwienia w naszej części Europy dwie podstawowe sprawy: zakończenie wojny na Ukrainie w formie wymagającej dużego zaangażowania wojskowego USA (zasoby potrzebne są na Pacyfiku), oraz utrzymywanie rękami swoich wasali korzystnego dla USA porządku w regionie. Tutaj będzie potrzebna Polska, a nasza historia  jest pełna walk o wolność i autonomię, co często czyni nas podatnymi na obietnice wsparcia dla silnej Polski. Trump, jak i wcześniejsze administracje, zdają się umiejętnie wykorzystywać te sentymenty (pamiętamy słynne przemówienie Trumpa w Warszawie gdzie wychwalał dzielność powstańców warszawskich - miód na serce naszych inteligenckich elit).

O ile jeszcze w 2016 roku można było znaleźć argumenty, aby usprawiedliwić tak silne oparcie się na USA w polityce zagranicznej i niemal całkowitą adopcję amerykańskiego spojrzenia na region, o tyle w 2024 roku już tak nie jest.

Prawdopodobny powrót Trumpa do władzy może oznaczać:

Dążenie do zwiększenia uzależnienia Polski od amerykańskiego sektora energetycznego, zwłaszcza gazu, co może prowadzić do utrwalenia naszej zależności. Jeśli Amerykanie będą nadal naciskać na zwiększenie eksportu własnych surowców, polska autonomia energetyczna może być zagrożona – uzależnimy się jedynie od innego dostawcy, bez uzyskania rzeczywistej niezależności. W naszym interesie leży większa dywersyfikacja oraz zmniejszenie zużycia importowanego gazu w gospodarce, a nie jego zwiększanie!

Podobnie sprawa wygląda w kontekście energetyki jądrowej: mimo dużego zainteresowania Korei i Francji, budowa 9 GW mocy jądrowej w Polsce została bez przetargu powierzona Amerykanom, którzy jednak nie chcą dołożyć kapitału do inwestycji, lecz oczekują, że Polska sfinansuje projekt w całości (wspaniały sojusznik!). Można by to znieść, gdyby prace budowlane postępowały, ale jak dotąd brak zauważalnych postępów od czasu Grasia. Zamiast tego trwają już od kilku lat przepychanki z USA o to, kto zapłaci za amerykański atom w Polsce. Na marginesie: być może łatwiej byłoby Polakom negocjować finansowanie projektu przez USA, gdybyśmy wcześniej nie ogłosili, że Amerykanie dostaną kontrakt bez przetargu. Gdybyśmy mieli alternatywne wyceny i oferty, Amerykanie byliby zapewne bardziej skłonni do negocjacji.

Próba wmanewrowania Polski w rolę gwaranta amerykańskich interesów wojskowych w regionie, połączona z redukcją amerykańskiej obecności wojskowej w Europie i przerzuceniem ciężaru obrony na kraje europejskie, w tym na Polskę. Scenariusz, w którym Polska staje się głównym dostawcą sił lądowych do zabezpieczenia amerykańskiej wizji regionu, wyposażonych w sprzęt kupiony za miliardy od USA, nie jest wykluczony. W czasie potencjalnych konfliktów moglibyśmy być zmuszeni do używania amerykańskich zasobów, co dodatkowo pogłębia naszą zależność. To może stać się kością niezgody, bo choć politycy składają deklaracje, polskie społeczeństwo jest skrajnie antywojenne i wszyscy w Sejmie to wiedzą: jeśli pojawi się cień realnego zagrożenia, naród, mądrzejszy od elit, będzie opierał się angażowaniu w cudzą wojnę. To wojna o amerykański prymat w regionie i na świecie, i to Amerykanom powinno zależeć na jego utrzymaniu. Rozbieżność między oczekiwaniami sojuszników a realnymi możliwościami polskich polityków, którzy nie chcą ryzykować utraty władzy, staje się widoczna. W przeciwnym razie Sławomir Mentzen już czeka :).

Patrząc na Inicjatywę Trójmorza z dzisiejszej perspektywy, nietrudno zauważyć, że dla USA jej pierwotne idee były bardziej narzędziem wpływów niż szczerym wsparciem. Sentymenty patriotyczne Polaków i dążenie do historycznej wielkości zostały wykorzystane, aby Polska stała się „koniem trojańskim” USA w Europie. Amerykańskie obietnice wsparcia infrastrukturalnego i wojskowego mogą być jedynie fasadą zabezpieczenia ich interesów.

Trójmorze, czyli „nigdzie”

Nie można zapominać, że region Trójmorza to arena, na której ścierają się interesy wielu globalnych graczy, a jego kraje nie tworzą jednolitego bloku o wspólnych interesach. Choć geograficznie bliskie, państwa te są zróżnicowane zarówno gospodarczo, jak i politycznie, co komplikuje wizję zbudowania spójnego, zintegrowanego regionu. Wystarczy spojrzeć na dwa kluczowe aspekty, które dzielą region: stosunek do wojny rosyjsko-ukraińskiej oraz podejście do inwestycji chińskich.

Wojna rosyjsko-ukraińska stanowi punkt zapalny, który wyraźnie dzieli państwa Trójmorza. Polska i kraje bałtyckie, ze względu na historię i położenie, traktują zagrożenie ze strony Rosji z ogromną powagą, inwestując w obronność i opowiadając się za zdecydowaną reakcją wobec Moskwy. Z kolei niektóre kraje, jak Węgry, przyjmują bardziej ostrożne stanowisko, stawiając na dialog z Rosją i dystansując się od pełnego zaangażowania w konflikt. Tego rodzaju różnice osłabiają jedność regionu i utrudniają budowę jednolitej polityki bezpieczeństwa.

Udział kapitału chińskiego to kolejny sporny temat, który wywołuje kontrowersje w krajach Trójmorza. Podczas gdy Polska i państwa bałtyckie podchodzą do Chin z rezerwą, obawiając się uzależnienia od chińskich inwestycji, inne kraje, jak Węgry czy Czechy, chętnie otwierają się na chiński kapitał, licząc na rozwój gospodarczy i inwestycje infrastrukturalne. Takie rozbieżności sprawiają, że trudno wyobrazić sobie Polskę jako lidera zdolnego narzucić wspólną wizję i interesy.

Aby Polska mogła odgrywać taką rolę, potrzebowałaby siły gospodarczej lub wojskowej, której obecnie jej brakuje. Nasz kraj nie dysponuje zasobami, które pozwalałyby na narzucenie priorytetów całemu regionowi. Bez odpowiedniego potencjału ekonomicznego i militarnego projekt Trójmorza pozostaje jedynie koncepcją polityczną – wciąż nieosiągalną wizją, która może łatwo stać się polem dla walki interesów mocarstw, takich jak Stany Zjednoczone, Chiny czy Rosja.

Co dalej?

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu geopolitycznym Polska musi zachować trzeźwość i pragmatyzm w ocenie wszelkich sojuszy. Inicjatywa Trójmorza w teorii może przynieść wiele korzyści, ale pod warunkiem, że będzie realizowana na rzecz rzeczywistej autonomii regionu, a nie jako narzędzie wpływów zagranicznych. Wzmacnianie infrastruktury i bezpieczeństwa energetycznego to cele, które zasługują na wsparcie, ale Polska powinna zachować niezależność od jednostronnych interesów USA, aby uniknąć sytuacji, w której strategiczne decyzje kraju są dyktowane przez zagraniczne wpływy.



tagi:

dynamitard
3 listopada 2024 11:28
62     2348    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

ewa-rembikowska @dynamitard
3 listopada 2024 11:59

Czy my mamy polityków - państwowców, czy polityków reprezentantów plemion partyjnych?

Czy taki Myrcha myśli o Polsce i zabezpieczeniu jej autonomii, czy o tym, jaki kruczek prawny znaleźć, by wycisnąć jeszcze kilka złotych do własnego budżetu domowego?

Chwilowo Polska jest jak okręt, który w czasie sztormu miota się po wodach oceanu.

zaloguj się by móc komentować

koncereyra @dynamitard
3 listopada 2024 13:08

Może niestety się okazać, że reindustrializacja w USA oznacza wygaszanie produkcji u nas i przenoszenie do USA, bo w Polsce już nie jest tak tanio. 

Dodatkowo Polska i EU tylko importuje surowce, a Ameryka ma i surowce i produkcję, więc w sumie nie bardzo chcą kupować od nas towary, a raczej wykupywać majątek. 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @dynamitard
3 listopada 2024 14:48

Jednak mialem"nosa".

Jest Pan inteligentniejszą wersją "smiecia" - taki "smieciu v.2+".

"W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu geopolitycznym Polska musi zachować trzeźwość i pragmatyzm w ocenie wszelkich sojuszy. Inicjatywa Trójmorza w teorii może przynieść wiele korzyści, ale pod warunkiem, że będzie realizowana na rzecz rzeczywistej autonomii regionu, a nie jako narzędzie wpływów zagranicznych."

Słowa, słowa, słowa - jak Pan to sobie wyobraża?

Coś mi to przypomina: -"jestem za, a nawet przeciw".

zaloguj się by móc komentować

klon @koncereyra 3 listopada 2024 13:08
3 listopada 2024 15:27

<<Może niestety się okazać, że reindustrializacja w USA oznacza wygaszanie produkcji u nas i przenoszenie do USA, bo w Polsce już nie jest tak tanio. >>

To się właśnie dzieje. Ford zamyka produkcję akumulatorów w PL dla ospbówek i przenosi ją do USA. Skończył się czas "pisowskiej prosperity". Tusek ma zatrzymać polską gospodarkę aby nie była konkurencyjna wobec Niemiec, Francji id. Dlatego blokowanie CPK, wstrzymanie elektrowni jądrowych. No, "wygaszanie pod kotłem" mamy obecnie. Tak uważam. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @koncereyra 3 listopada 2024 13:08
3 listopada 2024 15:43

Trump podniesie cła właśnie dlatego by chronić produkcję. Ale skoro USA mają byc "samowystarczalne" to to oznacza, że Amerykanie przewidują - a pewnie i planuja/organizują - ogromne problemy w dostawach dóbr importowanych. Bo import zawsze jest dla USA ranszy, a więc bardziej opłacalny. Stąd te biadolenia nas ogromnymi deficytami handlowymi USA, to komoletne niezrozumienie o co chodzi w gospodarce. Zwłaszcza jak płaci się dolarsmi, na emisję których ma się monopol. To jest ten "święty graal" amerykańskiej potęgi. Import import i jeszcze raz import....za dolary.

Rynek zbytu więc się drsstycxnie skurcxy, a raczej zostanie zajęty przez amerykańskich producentów - bo to, że USA ma dar przekonywania do kupna swoich produktów, to wie każdy. I każdy, kto bedzie probowal przeszkadzac w tym USA zostanie zarżnięty jak prosię. Będzie więc szalona, ostra walka o te nisze, niezajęte przez Amerykanów. 

Co do wyższych ceł w USA, to nikt nie piśnie żadnego słowa protestu, bo dolar się będzie umacniał i rekompensował podwyżkę ceł dla nie-Amerykanów.

Pytanie jest, jak długo to potrwa, ta polityka i kto ją przeżyje? Bo wg mnie będzie ona prowadzona aż do skutku, tj. aż najwięksi konkurenci USA pękną. I dopiero wtedy nastąpi zmiana polityki na taniego dolara i niższe cła. 

Trump więc to Wielki Komornik, który bedzie czekał aż zaciągnięte kredyty zjedzą konkurencję i ją wtedy przejmie za bezcen. 

I my też tego procesu nie unikniemy. W zasadzie to juz teraz polskie firmy powinny się sprzedać Amerykanom, póki ceny są wysokie. No ale złudzen8a umierają na samym końcu, więc będzie jak zawsze. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @klon 3 listopada 2024 15:27
3 listopada 2024 15:45

Amerykanie wycofują produkcję z całej Europy. Z Niemiec też. Tu nie idzie o zostaeienie nas Niemcom. Tu idzie o tanie przejęcia firm. Nadchodzi czas egzekucji komorniczej. N8emców też skroją potężnie.

 

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @dynamitard
3 listopada 2024 16:04

Czy Ameryka dogadania jest z Rosją, żeby wykończyć Chiny, czy z Chinami, żeby wykończyć Rosję i ustalić nowy porządek. 

Chiny sądla Ameryki trudniejszym partnerem, ale partnerem

Właściwie dla Ameryki nie ma znaczenia z kim, ważne żeby nie było ich dwóch w jednym.

Czy może Rosja z Chinami wykończy Amerykę i zapanuje wieczna szczęśliwość ?

zaloguj się by móc komentować

klon @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 15:45
3 listopada 2024 16:04

Jasne, że Szwaby będą strzyżone. Nasz problem polega na tym, że będziemy skubani zarówno przez USA jak i Szwabów, dla których będziemy "zapleczem" do kompensowania strat. Jesteśmy niżej w łańcuchu pokarmowym...

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Drzazga 3 listopada 2024 16:04
3 listopada 2024 16:05

Do Ojca Dyrektora, sorry.

zaloguj się by móc komentować

klon @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 15:43
3 listopada 2024 16:07

<<<I my też tego procesu nie unikniemy. W zasadzie to juz teraz polskie firmy powinny się sprzedać Amerykanom, >>>

Jak mocno musimy być ogoleni aby zapanował "dobroby" o którym wspominałeś wiosną "agitując" za zajęciem Królewca? :))

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 15:45
3 listopada 2024 16:09

Niemcy balansują nagranicy, jak wy się wycofanie, przyjdą Chińczycy. Mamy lepszą opcję, zabójczą dla USA według mnie.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @szarakomorka 3 listopada 2024 14:48
3 listopada 2024 16:31

A co można napisać? Przecież to jest niszowy portal blogowy a nie posiedzenie Tajnej Rady Rzeczypospolitej.
Adekwatnie do możliwości, to to wszyskto jest tylko próbą rozbrajania nadmiernego optymizmu i pesymizmu ludzi którzy za bardzo ekscytują się polityką. "Róbmy swoje" jako program pozytywny.

Poza tym mówimy o kraju w którym rząd nominalnie reprezentujący interesy narodowe na koniec swojej kadencji postanowił dorzucić do pieca cen nieruchomość "bo tak" a katastra dla rentierów ciągle nie ma. Albo kraju w którym każda ekipa od ostatnich 45 lat buduje elektrownie atomową i jedyny raz kiedy lali na jej budowie beton było za Jaruzela.

Musimy po prostu nie dać się ponosić emocjom i nie dać się sprowokować do gwałtowych reakcji. A w Polsce wszystko jedno czy wyborca PiS, PO, Konfy czy Lewicy to wszyscy uwielbiają demostrowanie moralnej wyższości.

Plan minimum, a potem się zobaczy.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 15:43
3 listopada 2024 16:35

Doprowadzić do zadyszki w USA i krachu gospodarek peryferyjnych a potem wykupić wszystko za bezcen. Stały fragment gry ze strony Wall Street. W Turcji to przerabiali ten cykl kilkukronie.

" Pytanie jest, jak długo to potrwa, ta polityka i kto ją przeżyje? Bo wg mnie będzie ona prowadzona aż do skutku, tj. aż najwięksi konkurenci USA pękną. I dopiero wtedy nastąpi zmiana polityki na taniego dolara i niższe cła.  "

Tak niestety będzie. Jedyne pocieszenie dla nas, że Niemcy spadają z wyższego konia

" zasadzie to juz teraz polskie firmy powinny się sprzedać Amerykanom, póki ceny są wysokie "
za późno, fundusze spekulacyjne zaczeły szortować polską giełdę, więc teraz będą nas kupować za fistaszki.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 15:45
3 listopada 2024 16:36

"Nadchodzi czas egzekucji komorniczej. N8emców też skroją potężnie"

U nas brakuje tylko trzeciej fali inflacji, podwyżek stóp i negative equity wszystkich zakredytowanych na ostatniej 4 letniej bańce. Balcerowicz 2.0. W Argentynie już szaleje

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @klon 3 listopada 2024 16:04
3 listopada 2024 16:38

" Szwabów, dla których będziemy "zapleczem" do kompensowania strat. "
To akurat trochę zaleta, oznacza bowiem że by się ratować część rzeczy DE przeniesie do PL ramach cięcia kosztów.
Poza tym mamy taką demografię, że jakby obciąć migrację do Polski tak rozpędzoną ostatnie 5 lat to spokojnie możemy przeczekać utratę nawet 1mln miejsc pracy i ciągle mieć 0 bezrobocia

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ewa-rembikowska 3 listopada 2024 11:59
3 listopada 2024 16:41

Obecna Polska to obszar postkolonialny, oficjalnie noszący nazwę III Rzeczpospolitej.

Nasi liderzy myślą głównie o doturlaniu się do kolejnych wyborów i objęcia posad, foteli sejmowych i brukselskich.

 

Wystarczyło spojrzeć na wizytę Trumpa w Warszawie w lipcu 2017 roku.

Na lotnisku czerwony długi chodnik, nasi liderzy wyprężeni jak struny, uśmiechy od ucha do ucha, już w pewnej chwili myślałem

że wbiegną do samolotu i wyniosą Trumpa na jakimś pozłacanym stolcu.

Serwilizm jest charakterystyczny dla tworów postkolonialnych czy kolonii.

Obecnie drut miedziany i szklane paciorki zostały zastąpione przez układy, poparcia, stanowiska.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @dynamitard
3 listopada 2024 16:47

"Tutaj będzie potrzebna Polska, a nasza historia  jest pełna walk o wolność i autonomię, co często czyni nas podatnymi na obietnice wsparcia dla silnej Polski. Trump, jak i wcześniejsze administracje, zdają się umiejętnie wykorzystywać te sentymenty (pamiętamy słynne przemówienie Trumpa w Warszawie gdzie wychwalał dzielność powstańców warszawskich - miód na serce naszych inteligenckich elit)."

 

Jak pisał tu kiedyś nasz gospodarz, już Goebbels zauważył że żaden chyba inny naród nie jest tak łasy na pochlebstwa jak Polacy.

I ileż można ugrać, grając na tym instrumencie.

Mowy, najbardziej nawet porywające, nic nie kosztują i do niczego nie zobowiązują.

Ale my i nasi przywódcy nie zwracamy na to uwagi.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @dynamitard 3 listopada 2024 16:31
3 listopada 2024 17:12

"Poza tym mówimy o kraju w którym rząd nominalnie reprezentujący interesy narodowe na koniec swojej kadencji postanowił dorzucić do pieca cen nieruchomość "bo tak" a katastra dla rentierów ciągle nie ma. Albo kraju w którym każda ekipa od ostatnich 45 lat buduje elektrownie atomową i jedyny raz kiedy lali na jej budowie beton było za Jaruzela."

 

Projektów, haseł i planów nie brakuje w Polsce od dawna.

Była już druga Polska, druga Japonia, IV Rzeczpospolita, druga Irlandia.

Wiekopomne projekty i ambitne plany często się kończą znacznie skromniejszymi ruchami, takimi np. jak ten w roku 2001, kiedy to

prezydent Kwaśniewski nadał Okęciu imię Fryderyka Chopina.

Rząd, czy raczej kolejne rządy, nie są w stanie reprezentować interesów narodowych, bo nie wiedzą nawet i nie umieją określić co jest tym interesem narodowym.

 

Sam projekt CPK właściwie się narodził i zaczął być rozwijany na początku rządów PiS.

Wkrótce po tym, jak Rosja zaanektowała Krym.

 

Dla mnie ten projekt portu lotniczego to inicjatywa amerykańsko-brytyjska, tworzenie centrum o podłożu militarno-logistycznym.

Na wypadek eskalacji konfliktu na Ukrainie, lub wręcz przeniesienia działań wojennych w głąb Europy Środkowo-Wschodniej.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Drzazga 3 listopada 2024 16:04
3 listopada 2024 17:14

To wszystko są złe pytania,bo zakładają, że ten werbalny konflikt na linii Chiny-USA jest na serio, a wg mnie nie jest na serio. A co do Rosji to nikt się Rosji nie boi i się niąnie przejmuje, bo w ZASNYM segmencie rynku nie jest dla USA konkurencją (dla Chin też). Rosja to tylko dostawca surowców i nic więcej. 

Jeśli Pan nie podziela mojego zdania, to proszę  o to spytac Bartosiaka..się

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @klon 3 listopada 2024 16:07
3 listopada 2024 17:26

To wszystko zależy od determinacji Londynu. Jeśli Londyn dogadał się w kwestii polskiej z Waszyngtonem, to myślę, że będziemy mocno ogoleni, ale nie na tyle, aby nas podłamać. Ogoleni będą w pierwszej kolejności ci przedsiebiorcy, co mają kredyty w dolcach oraz ich kooperanci, o ile ci kooperanci są uzaleznieni od zleceń tego co będzie golony jako nr 1.

Ponadto goleni będą deweloperzy (bo zmniejszy sie chęć do brania kredytow mieszkaniowych). Przewiduję nawet drastyczny, choć czasowy, spadek cen nieruchomości (tak na okres 5-7 lat).

Goleni będą też ci, co sa uzależnieni od zleceń z Niemiec lub Francji. No i goleni będą posiadacze depozytów bankowych - po prostu uważam, że inflacja przyspieszy i będzie wysoka w okresie 5-7 lat. Teoretycxnie wzrośnie oprepocentowanie, ale nie na tyle aby zrekompensowac wzrost inflacji. Będą realne stopy ujemne. 

Niestety. Muszą się u nas dokonać poważne zmiany własnościowe przed tym przyszłym okresem długoterminowej prosperity. No ale jest jeszcze czas, aby się szybko do tego akomodować. Trumpa zaprzysiężą pod koniec stycznia chyba i wtedy się zacznie. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Drzazga 3 listopada 2024 16:09
3 listopada 2024 17:28

Niemcy nie mogą szantażować USA, bo Chińczycy przychodzą tylko tam, gdzie im USA pozwoli przyjśc (ewentualnie Londyn)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @dynamitard 3 listopada 2024 16:38
3 listopada 2024 17:31

Tak. Kapitał niemiecki będzie się ratować przenosząc sie do Polski i to złagodzi trochę u nas nadciągającą Wielką Egzekucję Komorniczą.

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @OjciecDyrektor 3 listopada 2024 17:14
3 listopada 2024 17:56

No może USA i Chiny Rosji się nie boją, ale Litwa, Łotwa, Polska, Białoruś, Rumunia, Bułgaria, Mołdawia, Gruzja, Czeczenia, Kazachstan etc jednak się obawiają.

Też sądzę od lat, że Chiny - USA są w jakimś dziwnym tajnym związku.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Szczodrocha33 3 listopada 2024 16:41
3 listopada 2024 20:13

No, niestety a my biedny lud wyborczy możemy sobie tylko na to widowisko popatrzeć. Najlepiej bez zbytniej ekscytacji. I tak nie mamy na nic wpływu, większy wpływ ma choćby taki Jonny Daniels, choć nikt nie wie, kim on jest i jakie ma prerogatywy.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @ewa-rembikowska 3 listopada 2024 20:13
3 listopada 2024 21:11

"No, niestety a my biedny lud wyborczy możemy sobie tylko na to widowisko popatrzeć. Najlepiej bez zbytniej ekscytacji. I tak nie mamy na nic wpływu, większy wpływ ma choćby taki Jonny Daniels, choć nikt nie wie, kim on jest i jakie ma prerogatywy."

 

Na tym między innymi polega postkolonializm.

Kacykowie w wiosce wsłuchują się w bicie tam-tamów, czy gubernator nie wpadnie z wizytą i z podarkami, lud klaszcze zadowolony bo jasełka pokazują, ale nikt tak naprawdę

nic nie wie, czeski film.

Kim jest przykładowy Jonny Daniels i jakie ma prerogatywy wiedzą ci co go wysyłają z misją specjalną.

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @dynamitard 3 listopada 2024 16:31
4 listopada 2024 01:08

No lali beton za Jaruzela, ale ponieważ w Kraju nie było cementu dla ludzi zwykłych, przeto multum tego cementu, co to z niego miał być beton na atomówkę, poszło na liczne, okoliczne osiedla domów jednorodzinnych. Zatem beton na atomówkę uzupełniano... piachem... W Żarnowcu, niedaleko Gdańska.

Tak, że ten... co do zdolności Polaków.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @dynamitard 3 listopada 2024 16:31
4 listopada 2024 08:42

"...Polsce wszystko jedno czy wyborca PiS, PO, Konfy czy Lewicy..."

-wyrwane-  ale pokazuje Pańską mentalność.

Nie.

Nie jest wszystko jedno czy wyborca PIS, PO, Konfy czy lewicy.

Nie jest też wszystko jedno czy rządziła/rządzi PO z barachłem, czy rządził PIS.

Właśnie dlatego nazwałem Pana "smieciem v.2+". - i niech Pan nie udaje, że nie wie o co chodzi.

 

 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @Szczodrocha33 3 listopada 2024 17:12
4 listopada 2024 08:48

"Projektów, haseł i planów nie brakuje w Polsce od dawna."

"Sam projekt CPK właściwie się narodził i zaczął być rozwijany na początku rządów PiS."

"Dla mnie ten projekt portu lotniczego to inicjatywa amerykańsko-brytyjska, tworzenie centrum o podłożu militarno-logistycznym."

To teraz proszę napisać czy to dobrze, że PIS się w ten projekt wpisał i czy ten projekt jest w interesie Polski.

 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @szarakomorka 4 listopada 2024 08:42
4 listopada 2024 10:14

> Nie jest wszystko jedno czy wyborca PIS, PO, Konfy czy lewicy.

Nie mówię, że wszystko jedno kto rządzi. Bo kto rządzi lepiej kto gorzej to każdzy widzi w swoim portfelu i nie trzeba mu tłumaczyć.

Mówię że wyborcy wszystkich partii nabierają się na te same sztuczki. Np "słychać wycie znakomicie" to doktryna polityczna ponad podziałami, skądinąd wyjątkowo szkodliwa zarówno dla Polski ("zatruwanie krwi pobratymczej") jak i samobójcza dla partii. Ale twardy elektorat się domaga, więc Lichocka, Braun, Giertych, Paczkowska  robią swoje happeningi i beton klaszcze uszami z zachwytu.

> Właśnie dlatego nazwałem Pana "smieciem v.2+". - i niech Pan nie udaje, że nie wie o co chodzi.
Nadrobiłem trochę portal i są pewne pokrewieństwa stylu, ale chętnie bym z oryginalnym podyskutował.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @dynamitard 4 listopada 2024 10:14
4 listopada 2024 13:57

To żaden problem szanowny @dynamitart ,"oryginalny "@smieciu wykazuje się obecnie na "Nasze Blogi" ze swoimi teoriami i jest nawet za ,a czasem przeciw. .Co prawda dobrego "pióra"mu nie brak jak zwykle,lecz chyba nie znajduje tam chętnych do rozwijania swoich teorii.

Tytuł pana notki jest pod znakiem zapytania,bo koncepcja Trójmorza w dzisiejszych "chwilkach",która toczy świat jest bardzo utopijna. Oczko Saurona jakim jest wybór prezydencji USA -zawsze prezydenci na swoją korzyść.Dodać do tego lewacki świat który niestety toczy Ameryke cięzkim nowotworem stworzy nie jedno jeszcze zamieszanie. A szkoda!.Sam pomysł naszego Prezydenta na Trójmorze był dobrm pomysłem,bo w kupie siła. Grymasy zrzeszonych państw wykazują jasno,że interes nie wypali,bo status  bardzo uważnego obserwatora jest USA i Niemcy... A to zagraża ich biznesom.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @dynamitard 4 listopada 2024 10:14
4 listopada 2024 14:53

"Nadrobiłem trochę portal i są pewne pokrewieństwa stylu, ale chętnie bym z oryginalnym podyskutował."

 

Nie ma z kim, niech mi pan uwierzy.

Rozważania oryginalnego są na poziomie licealisty, palącego peta w kiblu, albo redagującego gazetkę ścienną.

Ściema do potęgi entej.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @szarakomorka 4 listopada 2024 08:48
4 listopada 2024 14:59

"To teraz proszę napisać czy to dobrze, że PIS się w ten projekt wpisał i czy ten projekt jest w interesie Polski."

 

Ten projekt jeszcze nie powstał i jest cały czas w fazie planowania.

O zrealizowaniu tego projektu zadecyduje moim zdaniem to jaki będzie miała dalszy przebieg wojna na Ukrainie i jak się będzie

rozwijać sytuacja geopolityczna w naszej części Europy.

A o tym PiS czy inna partia nie decyduje.

 

Decydenci?

Proszę uważać na wynik jutrzejszych wyborów w USA.

Między innymi.

zaloguj się by móc komentować

Gotoxy76 @dynamitard
4 listopada 2024 15:33

"kto rządzi lepiej kto gorzej to każdzy widzi w swoim portfelu i nie trzeba mu tłumaczyć." 

Prawie nikt tego nie widzi. Gdyby każdy widział PiS wygrałby poprzednie wybory bezapelacyjnie. Podejrzewam ,że takiego stanu konta jak pod koniec rządów PiS ludzie nie mieli nigdy w swoim życiu. 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @dynamitard
4 listopada 2024 16:23

"Tytuł pana notki jest pod znakiem zapytania"

- z tytułu wynika, że "dynamitard" uważa zarówno wybór Trumpa jak i budowa CPK  za nieszczęścia, tak ?

To już druga jego notka w stylu jak napisałem "smiecia".

 

 

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @szarakomorka 4 listopada 2024 16:23
4 listopada 2024 16:57

Ja tam nie wiem czy szanowny dynamitard -wybór Trumpa i CPK uważa za nieszczęście,czy wprost za dynamit co do wstrząśnie światem.Boleśnie wstrząśnie z pewnością "lewackością" A styl @smiecia skłania się ku Tuskowi,bo na pisowców miał zawsze wywalone,jak pamiętam jego komentarze z SN . Tusku ma nie ten teges uczucia,bo Trumpowi jako Prezydentowi  USA i jego najbliższemu otoczeniu jest znany i pewnie pamiętany jego gest ze „strzelaniem” w plecy.

Zdjęcie zostało zrobione na szczycie G-7 w Kanadzie w czerwcu 2018, gdzie Tusk jako ówczesny przewodniczący Rady Europejskiej, był jednym z gości przywódców państw, największych gospodarek świata. Więc tam była sugestia wielkości: dwóch Donaldów to za dużo...

Tak myślę,że polityk Tusk już wtedy miał nie ten ...teges..pod sufitem,popisując się "plecami" swoich przjaciół.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @BTWSelena 4 listopada 2024 13:57
4 listopada 2024 18:41

> Oczko Saurona jakim jest wybór prezydencji USA -zawsze prezydenci na swoją korzyść

Tak

> Sam pomysł naszego Prezydenta na Trójmorze był dobrm pomysłem,bo w kupie siła.
To już przed wojną (1939) Francuzi próbowali zrobić Małą Entente, więc to nie jest tak, że my próbujemy coś niezwykłego. Tylko zawsze ktoś nasze Pentagonale/Hexagonale rozbija jak pisał Michalkiewicz

 


 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @Gotoxy76 4 listopada 2024 15:33
4 listopada 2024 18:43

> Prawie nikt tego nie widzi. Gdyby każdy widział PiS wygrałby poprzednie wybory bezapelacyjnie.

Niestety to prawda. W polityce nie ma wdzięczności między także między elektoratem a partiami.

> Podejrzewam ,że takiego stanu konta jak pod koniec rządów PiS ludzie nie mieli nigdy w swoim życiu. 

No i bolała ich ta inflacja od tego:(

 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @BTWSelena 4 listopada 2024 16:57
4 listopada 2024 18:46

> Ja tam nie wiem czy szanowny dynamitard -wybór Trumpa i CPK uważa za nieszczęście,czy wprost za dynamit co do wstrząśnie światem. .Boleśnie wstrząśnie z pewnością "lewackością"

Trump już był prezydentem i dziury w niebie z tego nie było. Lewactwo będzie piszczeć, ale realnie pewnie niewiele się zmieni. Będzie nas (EU w ogólności, przy okazji PL) cisnąć co z tego będzie zobaczymy, może nawet pokusze się o jakieś predykcje.

> Tak myślę,że polityk Tusk już wtedy miał nie ten ...teges..pod sufitem,popisując się "plecami" swoich przjaciół.

Tusk nie zrezygnuje jeśli Trump wygra.

 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @BTWSelena 4 listopada 2024 16:57
4 listopada 2024 18:50

> czy szanowny dynamitard [..] CPK uważa za nieszczęście

O CPK pisałem tu:https://dynamitard.szkolanawigatorow.pl/cpkl-post-mortem

W skrócie (pasuje do narracji, że ludzie są nieracjonalni i nie głosują portfelem):

1. CPK to nie są cuda wianki tylko zwykłe duże lotnisko które Polska powinna mieć 20 lat temu, tak samo jak elektrownie atomową. Większośc dużych miast w Europie budowało swoje CPK

2. Za CPK jest prowincja (PiS) która z niego nigdy nie poleci, a przeciw warszafka (PO) która byłaby głównym beneficjentem. Tak więc ludzie mają w nosie swój interes, liczą się emocje.

3. CPK jest fajne i potrzebne ale to nie będzie żaden gamechanger niczego.

zaloguj się by móc komentować

klon @dynamitard 4 listopada 2024 18:50
4 listopada 2024 19:03

<<CPK jest fajne i potrzebne ale to nie będzie żaden gamechanger niczego.>>

CPK + elektrownie jądrowe + szlak N-S + szlak przez Ukrainę + powiększone porty na Bałtyku. Razem mogłoby przynieść spory "strzał". Tylko nie dla wszystkich dużych graczy było to korzystne. Nowy układ dopiero "się układa". :)))

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @dynamitard 4 listopada 2024 18:43
4 listopada 2024 19:29

Jeśli chodzi o konta bankowe to nawet komuniści tak nie kradli jak nominanci pisu w ramach reform i nominacji. Nowlizacje kodeksów tylko pod rozwój patologii. Prawo i sprawiedliwość- lepszego bajeru nie było. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @qwerty 4 listopada 2024 19:29
4 listopada 2024 20:37

Oj qwerty -nie przesadzaj,proszę.To z czego nas wszystkich okradli komuniści -to mamy teraz taki efekt,nawet na kontach bankowych,że nie wspomnę o stanie umysłu,kultury,historii etc,etc. Ja dorosłe życie spędziłam w ich rządach,a niektórzy nominanci PiS -to także ich dzieło,majterszczykiem komuny skonstruowane. Wystarczy popatrzeć na ich życiorysy pt "urodził się i studiował",oraz turystyka i  sprzedajność patyjna.

I nikt mi nie wytłumaczy ,ze dziwnym trafem -konta bankowe różnych nominantów puchły jak pączki,bo fabryczka poszła na przelew,to cukrownia,,a to spółeczka etc...wzmacniały finanse robotniczej braci.?Nawet papier do d...czy wodę mineralną nie opłacało się produkować,bo tygryski biznesu komuny wiedziały lepiej ,gdzie jest źrodełko kaski do zarobienia. Fortuny rosły wraz z latami i pokaż mi jednego nominanta z PiS-u ,który jest na liście milionerów,ups ,czy już miliarderów. A lista jest oficjalna...

Daleka jestem od bronienia nominantów pisowskich,bo na niektórych krew mnie zalewa,ale nie przesadzajmy,że komuna była już lepsza.

zaloguj się by móc komentować

Paris @dynamitard 4 listopada 2024 10:14
4 listopada 2024 20:45

A  wlasnie,  ze...

...  wszystko  jedno  kto  ,,ZONdzi,,  bo  przeciez  nie  rzadzi  !!!

 

Cale  to  SZAMBO  POLITYCZNE  juz  ,,ZONdzilo,,...  od  dziesiatek  lat  sa  PRZY  KORYCIE,  jak  nie  w  sejmie  to  w  senacie,  jak  nie  tam  to  w  jakichs  innych,  detych  ZEROWISKACH,  np.  typu  ,,fOndacje,,.  Wszyscy  sa  dobrze  ,,Omocowani  i  zaCHaczeni,,...

...  i  dlatego  te  ich  projekty  sa  tylko  ich  UROJENIAMI.

 

Oni  wszyscy  sa  WON,...  po  co  to  SIEBIE  SAMEGO  OSZUKIWAC.

 

 

Nie  znaja  prorocy  BOSKIEJ  MOCY...  i  tyle,

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BTWSelena 4 listopada 2024 20:37
4 listopada 2024 20:51

ps ..a jak zabrakło juz fabryczek ,to zabrali się z spekulowaniu aferkami m.innymi jak AGold i innymi spekulacjami na naiwności swoich wyborców.Oj mieli złodziejską rączkę do tego ,przy cichym zezwoleniu "swoich" nominantów. No cóż "słupy"-jeleni zawsze umieli poszukać,a nawet posadzić do ciupy i jeszcze przez pół roku odczytywać im akta oskarżenia prawie,że za niewinność.A kaska wędrowała na dziwne i bezpieczne konta zagraniczne... i można jej poszukać , jak wiatru w polu...ech...

zaloguj się by móc komentować

MZ @BTWSelena 4 listopada 2024 20:37
4 listopada 2024 21:16

"qwerty" ma rację,nawet komuniści tak nie kradli,nie dlatego,że nie chcieli,tylko nie mogli,system był tak represyjny ,że się bali i bylismy zamknięci w klatce.Było przede wszystkim niewyobrażalne marnotrawstwo.A kto kradł ,na mała skale,ale powszechnie...zdziwi się Pani,przyszłe zaplecze tzw solidarności,klasa rob-chłop,oni byli bezkarni.Rabunek Polski rozpoczął się po 89-roku,przez spółkę komuno-solidarnościową.Pozdrawiam 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @BTWSelena 4 listopada 2024 20:37
4 listopada 2024 21:40

Ja nie mówię, że komuna była lepsza [jestem chyba ostatnim co by tak mówił] lecz uważam, ze mamy do czynienia z nowymi jakościami, które wobec istniejącego systemu prawnego i realiów są dużo gorsze niż komuna. To nie są problemy wydolności gospodarczej, czy wolnosci tzw. osobistej to są problemy takiej patologizacji funkcjonowania Panstwa, że ktoś kto nie dotykał lub dotykał tego od środka to nie jest w stanie uwierzyć. Czy mozna przeksztalcic cale sektory administracji Panstwa w zorganizowane grupy wyspecjalizowane w czynach niedozwolonych w celu okradania obywateli RP? Mozna. I nie chodzi o fabryczki lecz o funkcjonowanie podstaw Państwa. Życiorysy w funckjonowaniu Panstwa dokładnie nic nie znaczą. To tylko taki zew niedoszlego odwetu i to bez rozprawiania o prawie i o Państwie. Przykład: MStWarszwa tj. R.trzaskowski uruchomił produkcje fakur VAT za bezumowne posiadanie nieruchomości MStW-wa wbrew prawu i wbrew istniejacym relacjom z ofiarami. F-ry te kierowane są do de facto egzekucji [postepowania nakazowe].  Obrona orzeczeniami SN RP dokładnie nic nie daje, prawnicy MST są żadni kasy dla siebia i dla MSt jeśłi frajerzy dadzą się ograć. Metodyki są wzorowane na UBeckich procedurach, łacznie z usiłowaniem wymuszania. I o czym my tutaj rozprawiamy? Aparat skarbowy - morda w kubel, f-ry nawet nie rejestrowane w systemach VAT, sędziowie? jest problem bo SN RP i kilka innych sadów po polsku napisaly, że nie wolno, .. i co? ktoś sie stanowiskiem Sądu najwy zszego przejmuje? liczy sie tylko kto zawinie kase od frajerow. I tak jest we wszelkich organach owej demokratycznie wybieranej władzy. Prawo to tylko opium dla mas - to jest doktryna zdobcow żlobu. PiS? personifikacja marzeń Polaków? Toz to aparatczycy pełna gębą. Dekomunizator AMacierewicz? Przeciez raport z likwidacji WSI robili/pisali funkcjonariusze SB PRL zatrudnieni tysiącami w aparacie skarbowym. Jako autor i producent oprgramowania UNIMED mogę coć opowiedzieć jak to działało i działa nadal. Miałem przed sobą jako rozmówców: prezydentów, premierów, ministrów, prokuratorów, sędziów, .... oni wszyscy są hunwejbinami systemu, ktoory ich tworzy i ich trenuje. A kto jest jądrem systemu?

zaloguj się by móc komentować

qwerty @MZ 4 listopada 2024 21:16
4 listopada 2024 21:48

wtedy była doktryna, że PRL należy okradać bo wcześniej upadnie, i kto mógl od profesorow po woźnych. Mieli rację to załatwiło PRL na cacy.Brakło na prąd i na znaczki pocztowe. Obecnie sytuacja jest podobna. Państwo to byt cudzy i nikt się z tym Państwem nie utożsamia, bo po co? Zachowania społeczne sa jak pod okupacją. mam zapier... od switu do nocy aby mi skarbowka wydala decyzje, że nie istnieją przedmioty transakcji i to dzialaność fikcyjna w grupie wyłudzającej VAT, bo jakiś dostawca podatku nie zapłacił? Wybieram wielką nadzieje białych ZZiobro, co to funduszem bedzie rekompensowal niesprawiedliwość aparatu Państwa?  Przecież to igrzyska dla frajerów - co obecnie widać, słychać i czuć.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 4 listopada 2024 21:40
4 listopada 2024 21:49

" Dekomunizator AMacierewicz? Przeciez raport z likwidacji WSI robili/pisali funkcjonariusze SB PRL zatrudnieni tysiącami w aparacie skarbowym."

 

Dwie rzeczy nas rozłożyły jako naród:

rzeżnia w latach 1939-1945 i potem 45 komunistycznej zamrażarki.

Przez 45 lat można zmienić społeczeństwo nie do poznania.

A cóż dopiero ludzi którzy chcą mieć tylko święty spokój i dłubać coś na boku.

"Elity" są generowane z tej masy, którą ja określam mianem serka homogenizowanego.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @BTWSelena 4 listopada 2024 20:51
4 listopada 2024 21:51

Jest arcy ciekawym jak wygladaja metody operacyjne w wylawianiu i tworzeniu owych słupów. Trzeba miec informacje o stanie majątkowym i organizacyjnym etc oraz wykonane portrety psychologiczne. To jest jak na wojnie. Nie ma działań w pojedynkę. A gdzie lądują ci co odmówili?

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 4 listopada 2024 21:49
4 listopada 2024 21:55

Tak, i nie tylko te cezury. trening behawioralny przez pokolenia. to wdac jak powstałe środowiska się utrzymują przy państwowym żłobie. syn TW będzie TW, syn prowadzącego będzie prowadzącym, itd., itd. no i etos sprawowania wladzy: chamy do roboty bo my elity to hohohoho, a k.... czytać i pisać nie potrafią po polsku, a juz o elementarnym wykształceniu to szkoda mówić. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 4 listopada 2024 21:49
4 listopada 2024 22:00

raczje g... homogenizowane a nie serek.

zaloguj się by móc komentować

MZ @qwerty 4 listopada 2024 21:48
4 listopada 2024 22:04

Zgoda ,nikt się z Państwem nie utożsamia...gdy doktryną polityków jest hasło ,"teraz q...my".

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @MZ 4 listopada 2024 21:16
4 listopada 2024 22:09

Tak to prawda,ja wiem ,ze qwerty ma duużo racji.Lecz nie rozpędzajmy takiej spirali jakiej nakręca obecna Tuskowa władza.I nie zgadzam się,z opinią,że komuniści nie mogli kraść bo system był tak represyjny,ze się bali. Komuniści nawet uczyli kraść,a opinia ludzka tak się zaczęła degenerować,że wszystko co państwowe to sobie można bez grzechu i do syta zabrać (to w skrócie).

I faktem jest ,że tak największy rabunek po 89 roku nakręcony był przez spółkę komuno-solidarnościową. Trzeba jednak zaznaczyć wyraźnie,że szpece od komuny-zadbały ,aby do wierchuszki solidarności zostawić wszystkich swoich "podmieńców". Ludzie,którzy naprawdę walczyli zgnojono,zmargilizowano,lub przycichali licząc na dobrą koniunkturę.To był największy błąd....

Pokazały to kulisy okrągłego stołu i jak pamiętamy słynny chamski toast trybuna ludowego "Zdrowie Wasze w Gardła Nasze". I tak prostaki i karierowicze ruszyły do koryta,a komuna zgarniała najlepsze kaseczki i milionerzy zaczęli karierę z ptaszynkami z Zachodu...Czemu nie?...lud dalej ogłupiony marzył o wolności. Tak było ... moze nie mam racji,kto wie...młodzi to inaczej postrzegają...

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 4 listopada 2024 21:55
4 listopada 2024 22:11

"Tak, i nie tylko te cezury. trening behawioralny przez pokolenia. to wdac jak powstałe środowiska się utrzymują przy państwowym żłobie. syn TW będzie TW, syn prowadzącego będzie prowadzącym, itd., itd. no i etos sprawowania wladzy: chamy do roboty bo my elity to hohohoho, a k.... czytać i pisać nie potrafią po polsku, a juz o elementarnym wykształceniu to szkoda mówić."

 

Nic dodać, nic ująć.

Przybijam piątkę panie qwerty.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @qwerty 4 listopada 2024 21:40
4 listopada 2024 22:32

Dobrze,że zrobiłeś dłuższy komentarz,bo mnie zmroził ten pierwszy" Jeśli chodzi o konta bankowe to nawet komuniści tak nie kradli jak nominanci pisu w ramach reform i nominacji." I tutaj nie stawałam w obronie Pisu,lecz w potępieniu komuny ,która rzekomo ustąpiła.

Wszystko to co zawarłeś w dłuższym komentarzu,to prawda i wiem ,że masz zawodowe doświadczenie i wiesz jak to "hula".Ale ja dalej tkwię w  obserwacji,że to patologia niby ustępujacej komuny.To nic innego jak mafijna działalność -ubrana w garnitury biznesmanów. Oni to przekazują swoim dzieciom nie tylko w genach,ale i majątki po prostu zrabowane w sposób patologiczny za pomocą ustaw i dekretów swoich nominantów. Tak prawdę mówiąc zostawili nam niby wolność,zajmując się gospodarką i dalej toczą proces patologii.

Sowiecka komuna zostawiła sieć pajęczą we wszystkich dziedzinach naszego życia i tysiące swoich ludzi.Identyczny proces toczy się w FR,kolebce komuny i sowieckiej ZSRR.... i cieszę się ,że rozumiemy o co chodzi. Zresztą codziennie nasz gospodarz pisze o tych patologiach tak jak w historii,kulturze i polityce.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BTWSelena 4 listopada 2024 22:32
4 listopada 2024 23:38

"Ale ja dalej tkwię w  obserwacji,że to patologia niby ustępujacej komuny.To nic innego jak mafijna działalność -ubrana w garnitury biznesmanów. Oni to przekazują swoim dzieciom nie tylko w genach,ale i majątki po prostu zrabowane w sposób patologiczny za pomocą ustaw i dekretów swoich nominantów. Tak prawdę mówiąc zostawili nam niby wolność,zajmując się gospodarką i dalej toczą proces patologii."

 

Nepotyzm zdarza się wszędzie, ale charakterystyczny jest szczególnie dla krajów postkomunistycznych.

On jest nie tylko w mediach, sądownictwie,  czy służbach szeroko rozumianych, ale np. w szkolnictwie, uczelniach wyższych, służbie zdrowia - szpitale, kliniki opanowane przez klany rodzinne.

I tej patologii nie zwalczy żadna ustawa, to jest walka z wiatrakami.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Szczodrocha33 4 listopada 2024 23:38
5 listopada 2024 01:20

Nepotyzm Szczodrocho jest uważany za swojego rodzaju korupcję,jeżeli chodzi o etyczną stronę ,ale nepotyzm nie jest karany,dlatego przyjął się najlepiej w krajach postkomunistycznych.Nieszczęściem Polski jest także, to,że  media obce opanowały polski rynek i zawładnęły opinią publiczną, którą bardzo skutecznie na sposób anty-Polski kształtują.

Nowa władza PO ma w nosie Konstytucje i stosuje prawo jak rozumie w/g swoich poglądów,ma  poparcie sił politycznych z zewnątrz i obcego kapitału, więc czuje się bezkarnie.Wspomiałam już ,że ma poparcie w Instytucjach, które wspierały i wspierają Tuska są opłacane nie tylko przez Sorosa i jemu podobnych, a nawet nowojorską organizację , głównie przez National Endowment for Democracy (NED), która skwapliwie zajmuje się prawem i demokracją w Polsce od kiedy rządy przejął PiS.

NED działa jako instrument amerykańskiej polityki zagranicznej, promując zmiany rządów i ingerując w sprawy wewnętrzne innych narodów. Jest finansowana przez Kongres USA. Oprócz chętnych do wpłaty,to z NED utrzymywane jest kontrowersyjne OKO Press, krytykujące Polskę w każdej mozliwej pozytywnej inicjatywie. Przed wyborami w styczniu 2023 : https://www.ned.org/events/democratic-deconsolidation-and-declining-rule-of-law-in-poland-restoration-resilience-and-resolve

A walka z wiatrakami jeszcze potrwa,zanim znajdzie się dobry polski rząd z silnym cajones,aby zmienić rząd dusz. To nie jest takie proste,po prawie pół wieku matoleniu komuny.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BTWSelena 5 listopada 2024 01:20
5 listopada 2024 04:30

"A walka z wiatrakami jeszcze potrwa,zanim znajdzie się dobry polski rząd z silnym cajones,aby zmienić rząd dusz. To nie jest takie proste,po prawie pół wieku matoleniu komuny."

 

Pani wierzy że się znajdzie?

No cóż, wiara przenosi góry.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Szczodrocha33 5 listopada 2024 04:30
5 listopada 2024 10:38

Wierzę Szczodrocho,pewnie już nie za mojego życia. Bo coż warte jest życie gdy traci się wiarę i nadzieję?

"Ci, którzy żyją NADZIEJĄ, widzą dalej; Ci, którzy żyją MIŁOŚCIĄ, widzą głębiej; Ci, którzy żyją WIARĄ, widzą wszystko w innym świetle”.

zaloguj się by móc komentować

emirobro @dynamitard
8 listopada 2024 22:26

Mial Pan o tyle racje, ze zaraz po ogloszeniu wyboru Trumpa na 47-ego prezydenta uslyszalem w przemowieniu premiera Morawieckiego odniesienia do Trojmorza i Miedzymorza.
Jest to bardzo wazna koncepcja, od ktorej Amerykanie nie moga odejsc, chyba ze przejsciowo.  Nie jest to ich koncepcja, bo jest tak stara jak Scytowie, Sarmaci, a podobienstwa widac w imperium Wikingow, Rusi Kijowskiej i Rzeczpospolitej Obojga Narodow. Jest to idea nieszczesliwa dla Sasow, Prusakow i Rosjan. Zwalczali ja takze Habsburgowie w swoich przymierzach z wladcami Moskwy .  Ale to wlasnie we Wiedniu w roku 1891 urodzil sie Oskar Halecki, ktory ja odnowil, rozwinal nie tylko o aspekty polityczne i gopodarcze ale takze moralne i cywilizacyjne. O Miedzymorzu lubili mowic politycy srodkowej Europy po upadku ZSRR kiedy powstala Inicjatywa Srodkowoeuropejska - Central European Initiative, CEI, z wariacjami nazw takimi jak Pentagonale i Hexagonale.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Inicjatywa_%C5%9Arodkowoeuropejska

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_European_Initiative

https://pl.wikipedia.org/wiki/Oskar_Halecki

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99dzymorze_(polityka)

https://en.wikipedia.org/wiki/Intermarium

 

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować