-

dynamitard

Dlaczego PiS poniósł sukces?

Łatwo być mądrym teraz, ale na brak samodzielnej większość zanosiło się od dawna, w zasadzie przez całą drugą kadencję.  Ale przecież po 8 latach rządów PiS wciąż jest najsilniejszą partią, co jest obiektywnym sukcesem, mimo całkiem sporych skandali korupcyjnych (NCBiR). Natomiast utrata prawie pół miliona wyborców, przy wzrastającej frekwencji jest oznaką problemu (spadło z 8mln na 7.5mln)

Jak do tego doszło? Zaważyły trzy istotne kwestie:

  1. Pandemia, ale tu akurat nic się nie dało zrobić. Wszystkie partie rządzące w krajach świata, niezależnie od profilu politycznego i sposobu walki z pandemią straciły wyborców. Może coś by się dało zrobić, ale tak naprawdę nawet dziś trudno powiedzieć, czy by to pomogło na wynik wyborczy czy nie. A PiS dodatkowo jest partią, która zawdzięcza sukcesy emerytom, a tych w pandemii zmarło całkiem sporo.
  2. Aborcja. Tąpnięcie PiS z 40%+ na 35% to jesień 2020 po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. I największy wzrost mobilizacji wyborczej widzimy właśnie w segmencie młodych, frekwencja się tam podwoiła. W 2015 młodzi głosowali na Pis. Po 8 latach rządów i podręczniku do HiT wybrali antypis. To był błąd ewidentny i pisałem o tym już 3 lata temu. Trzeba było trzymać kwestię w zamrażarce, jak PiS robił w latach 2005-2007 i 2015-2019. O autentyczny radykalizm etyczny trudno posądzać ludzi, którzy potem dobrze się bawili na drugim ślubie Kurskiego.
  3. Ukraina, a dokładniej rozemocjonowana narracja w mediach publicznych. Można było spokojnie nadal wysyłać im tyle samo czołgów, ale być bardziej powściągliwym w mediach i nie paplać 3-po-3 o sługach narodu i pilnować lokalnych kacyków w kwestii zboża, a nie przymykać oko na mafijne układy. Podkarpacie i generalnie wschód miały względnie niższą frekwencję niż 4 lata temu, bo wyborcy, którym nie pasowała narracja PiS w kwestii Ukrainy zostali w domu.

I o ile w kwestii (a) nie dało się nic zrobić, w (c) to trochę samo wyszło, a dokładniej za mało było dyscypliny w partii, co (b) jest symptomem poważniejszych błędów strategicznych.

Jarosław Kaczyński dawno temu przyjął strategię, że na prawo od PiS tylko ściana. Nie chce żadnej Konfederacji, bo skądinąd słusznie zauważa, że to są albo wariaci, albo agenci. I dlatego zgaduję, że ruch z aborcją, podobnie jak promowanie Czarnka, podkupowanie Bąkiewicza etc., to były ruchy mające na celu pacyfikację i ewentualną konsumpcję ziobrystów (kolejny pasożyt w Zjednoczonej Prawicy) i konfederatów. Nie udało się, między innymi z powodu pandemii, ale tak naprawdę nigdy nie mogło się to udać.

Jest w socjologii takie pojęcie jak Okno Overtona, czyli przestrzeń akceptowalnych poglądów w przestrzeni publicznej. Centrum to miałkie rzeczy przyjmowane za oczywistość i mamy dwie skrajności. Lewica na całym świecie od lat przesuwa to okno w swoją stronę wrzucając, a potem normalizując swoją agendę, typu „małżeństwa LGBT”. Prawica próbuje robić to samo, przy czym PiS pod wodzą Jarosława postanowił być jednocześnie tym, który przesuwa narrację na prawo, jak i głosem nowego rozsądnego centrum. Tak się nie da. Albo się jest radykalnym harcownikiem, albo głosem rozsądku.

Bo tak naprawdę do zwycięstwa 15.X  PiSowi mało brakowało: Zaczynając od tego, że opozycja mogła iść jedną listą i wtedy PiS+Konfederacja miałoby większość. Po drugie, gdyby nie było partii Polska Jest Jedna i radykałowie z prawej poszli pod jednym sztandarem Konfederacja miałaby 30 a nie 18 posłów.  Poza tym, gdyby na ostatniej prostej PiS mrugnął okiem do prawicy tak jak Tusk w debacie postanowił poratować Trzecią Drogę, to mógłby być wynik 36.5 – 30.6 – 13.5 – 8.6 – 8.7 i z tego już mamy większość dla PiS+Konfederacja i dużo lepszy mechanizm nacisku na PSL.

Bo tak naprawdę Trzecia Droga to w większości są wyborcy, którzy w 2015 czy 2005 byliby naturalnymi wyborcami PiSu. Młdy środek, co mu przeszkadzają kłótnie. Bo przecież ani Kosiniak, ani Hołownia nie ma żadnych wyrazistych poglądów. Beneficjenci centrum Okna Overtona.

Ziemkiewicz, który w tych wyborach wszystko zdiagnozował i obstawił źle, ma jeden dobry cytat, który warto tu sparafrazować „polityk narzekający na elektorat jest jak żeglarz narzekający na wiatr”. Stąd żale po stronie patriotycznej i darcie szat, że prawdziwych Polaków było za mało, uważam za dziecinne. Trzeba było pracować nad zwycięstwem, a nie upajać się władzą i narracją.

Z resztą tu mamy wszyscy bardzo krytyczne zdanie o Glińskim czy Kurskim, bo ta porażka to też ich zaniedbanie. Ja jeszcze wbrew większości uważam, że to też wina prymitywnej próbie zawracania szkoły Czarnkiem, który jest takim samym nieudacznikiem jak Ziobro – bo po 8 latach reformowania sądów ciągle jesteśmy w lesie i teraz większość antypisowska dzięki chaosowi zrobi nam krzywdę. I żeby jeszcze poprzeć tą tezę: na lewicę zagłosowało mniej ludzi niż 4 lata temu, więc to nie jest tak, że my się przesunęliśmy w lewo.

A na koniec jedna diagnoza psychologii Polaka: my nie lubimy być zakładnikami, kochamy pochlebstwa, ale źle znosimy straszenie i szantaż. I ktoś w PiS wymyślił sobie, że wprowadzając radykałów na eksponowane stanowiska (Czarnek, Ziobro), bez strukturalnej reformy, pokaże konserwatywnym patriotom, że MUSICIE zagłosować na nas, bo inaczej na stołki przyjdzie lewactwo i wszystko zniszczy. Musi to na Rusi, a w Polsce jak kto chce. My na własną szkodę się postawimy takiemu dictum i to jest nasz charakter narodowy i Naczelnik powinien o tym wiedzieć.

 



tagi:

dynamitard
17 października 2023 13:48
46     2609    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @dynamitard
17 października 2023 14:07

Dokładnie tak. I to straszenie dzień  w dzień, ze najpierw Czeczenia, potem Gruzja, teraz Ukraina, i już  zaraz kolej na nas. 

Poblokowali i wszystkie lokalne przygraniczne biznesy ze wschodnimi sąsiadami. Ile sklepów zbankrutowało i ilu eksporterów zywnosci na rosyjski i białoruski rynek. To skąd zdziwienie, że na wschodniej flance wyborcy apele PiS o masówke w wyboracgh "olali".

Rzadzacy dotychczas trzymali się wspomnianej  narracji niczym tonący brzytwy. I że niby to dlatego muszą brać na kredyt taką furę uzbrojenia z USA.  A juści prawda.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @dynamitard
17 października 2023 14:16

Bardzo dożo racji.

zaloguj się by móc komentować

matthias @dynamitard
17 października 2023 14:34

Również uważam Czarnka za jednego z głównych szkodników.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @dynamitard
17 października 2023 14:49

Nie zgadzam się co do punktu 1.

Hoc nie musiał wyskakiwać ze swoją zamordystyczną ustawą, która poległa tylko dzięki temu, że wybuchła wojna na Ukrainie. 

Władza nie musiała prowadzić nagonki na tych, którzy się nie zaszczepili (szury, foliarze) a to był elektorat PiS głównie ze wschodu i południa.

Nie musiała ludzi wypychać z przychodni na zewnątrz, by stali na mrozie.

Nie musiała walczyć z lekarzami (Bodnar), którzy leczyli inaczej i osobiście przyjmowali w przychodniach.

Nie musiała eksperymentować na dzieciach z domów dziecka.

Nie musiała wysyłać policji, by ganiali ludzi bez maseczek. Nie musiała nakładać na nich mandatów, gdzie sądy potem umarzały postępowanie ze względu na brak podstawy prawnej.

Lekarze nie musieli u każdego, kto potrzebował pomocy medycznej, szukać kowida tak długo póki go nie znaleźli.

Media nie musiały siać strachu i paranoi.

Mówiąc krótko nie musieli wychodzić przed szereg.

 

zaloguj się by móc komentować

jacland @dynamitard
17 października 2023 14:53

Poza trudnymi do zmierzenia efektami z punktu b i c, warto zauważyć generalną ilość zgonów w trakcie tej kadencji.

Tylko w ciągu dwóch lat 2020-2021 zmarło w Polsce prawie 1 milion osób (w 2020 - 477355, w 2021 - 519517), do tego należy doliczyć zgony z roku 2022 - duża część tych osób głosowała na PiS w poprzednich wyborach.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
17 października 2023 14:53

jak to powiadają, nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu. Czyli jakby taka gorsza odmiana faszyzmu.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @stanislaw-orda 17 października 2023 14:53
17 października 2023 14:57

Niestety, ale to powiedzenie się sprawdza w każdych okolicznościach. Jest akcja - musi być reakcja.

Ale niekórzy chcą tak bardzo, że aż za bardzo.

Zawsze trzeba wiedzieć, kiedy odpuścić.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
17 października 2023 14:57

> Nie zgadzam się co do punktu 1. [..]

Tzn ja się zgadzam, że Pis podczas pandemii mógł się zachować dużo lepiej. ALE ja nie wiem jakby się to przełożyło na elektorat. Pandemia kosztowała wyborców w rząd Nowej Zelandii (zamordyzm) ale też Trumpa (relatywny brak zamordyzmu). W tym sensie: owszem, PiS mogł zrobić wszystko to co Pani napisała, natomiast nadal nie znaczy,  że by to jakoś ich poratowało. Owszem, pewnie by trochę mniej głosów napędziło Konfederacji, ale po ich wyniku widać, że tak naprawdę elektorat dla którego zachowanie polityków w pandemii było kluczowe jest bardzo nieliczny i większość strat w tym segmencie PiS odrobił (wrócił na 35%)

> Mówiąc krótko nie musieli wychodzić przed szereg.

Tak, ale czy by to dało mu istotnie więcej głosów? Nie wiem. Znam całkiem sporo wyborców PiS, co byli mocno proszczepionkowi i "puszczanie oka do szurów" uważali za skandal.

Plus jeszcze dochodzi kwestia nadmiartowych zgodów w segmencie emeryckim, czyli w elektoracie. Też nie wiemy, jakby to się zmieniło. Dużo niewiadomych, więc jak piszę: można było się  zachować bardziej przywoicie, ale czy bo to pomogło przy urnach? nie wiem.

Natomiast w kwestii aborcji i Ukrainy związek jest dużo łatwiejszy do zrozumienia.

 

zaloguj się by móc komentować

jacland @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
17 października 2023 14:58

można to ująć w taką nie do końca gramatyczną formułę:

Jak rząd coś musi, to robi bardziej (niż trzeba lub niż druga strona/nakazujący oczekuje).

Dotyczy to pandemii, polityki energetycznej, zakupów uzbrojenia bez wynegocjowanego offsetu, itd.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @jacland 17 października 2023 14:53
17 października 2023 14:58

>  warto zauważyć generalną ilość zgonów w trakcie tej kadencji.

tak, i pomijając dwie interpetacje pandemiczne (że to covid albo że to wina lockdownów) to nawet bez pandemii można było się podziewać, że młodzi będą dorastać a starzy umierać.

 

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @jacland 17 października 2023 14:58
17 października 2023 15:00

> Jak rząd coś musi, to robi bardziej (niż trzeba lub niż druga strona/nakazujący oczekuje).

mi się to właśnie kojarzy z jakimś takim rozedrganym emocjonalnie podlotkiem ("Polska jest kobietą"), że jak kochamy Ukrainę to byśmy wszystko im oddali, a jak oni się stawiają, to u nas od razu foch. I tak niestety jest jak zauważył Pan w innych tematach.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @dynamitard
17 października 2023 16:56

 Owszem,racja,lecz mi brakuje bardzo istotnego punktu d... czyli TVP...czyli środka masowego przekazu.Niekończące gdakanie,zapraszanych gadających głów.Czasem to wyglądało,tak,że wezmą się za łby...Trzeba było dosłownie zagłuszarki,lub pilota.

Należało uwzględnić te masy,które na okrągło żyją z telewizorem:nie tylko babcie emerytki,chorych,lub uzależnionych,szarugi jesiennej, 8 -letniej zimy etc,etc... Sukcesy głoszone przez ważnych gości pt.MY i WY były bokserską wymianą ciosów i nawet zacierały się kłamstwa.

zaloguj się by móc komentować

klon @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
17 października 2023 17:17

Cała lista "czego PiS nie musiał a zrobił"  świadczy że jednak musiał. A zamiast polskiego rządu mamy "zarząd koisaryczny". 

Wiem, trochę przesadzam, ale uważam że zbyt pewnie  poczuł się PiS i nie uwzględnił możliwości przestawienia wajchy wcześniej niż ktoś by pomyślał. Może inne decyzje byłyby podjęte, gdyby zachować większą ostrożność? No, przecież Żełeński nie był chyba kamikadze gdy "zdzierał" z rządem w Wawie w sprawie zbóż? To była zaskakująca i gwałtowna zmiana postawy. 

ps. 

A może rację ma Pan Stanisław, że taki jest plan na.... Mitteleuropę? 

zaloguj się by móc komentować

olo @dynamitard 17 października 2023 15:00
17 października 2023 18:05

podlotek tym sposobem nakreca frekwencje, wiec tu takze pis poniosl sukces

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
17 października 2023 18:51

To prawda, tymi wszystkimi podpuntami sobie rząd nagrabił, ale czy nie musiał tego wszystkiego? Absolutnie nie maiał wyjścia, takie były centralne dyrektywy tej pandemii. Dopiero po czasie jak człowiek ochłonął, to zrozumiał, że i tak mieliśmy swobodę w porównaniu z innymi krajami. Tacy lekarze jak Bodnar czy mówiący prawdę o covidzie to ginęli w wypadkach. Rząd był zestrachany i potulnie wypełniał rozkazy. Potworny czas to był...

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 17 października 2023 14:07
17 października 2023 19:28

Najniższą frekwencję wyborczą odnotowano w opolskim (wybory 66,55%; w referendum 34,99%). Czyżby "olali" tamtejsi bankruci dostaw żywności na ruski i na białoruski rynek?

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 17 października 2023 19:28
17 października 2023 19:38

Podaj w którym miejscu użyłem określenia "najniższą".

zaloguj się by móc komentować

Paris @BeaM 17 października 2023 18:51
17 października 2023 19:40

Naturalnie,  ze  MUSIAL  !!!

Tak  wychodzi  z  perspektywy  minionego  czasu,  te  wszystkie  ,,zanieHania  i  zaniedbania,,  sa  bardzo  logiczne  i  ukladaja  sie  w  baaardzo  spojny  projekt  pn.  MITTELEUROPA,...  jak  wczesniej  zauwazyl  to  Stanislaw  Orda.

Te  ,,otwarcie  2  frontu  wojennego,,  na  BW,...  ta  horrendalnie  WIELKA  POMOC  Hamasowi  wszystkich  ,,wielkiH  tego  sFiata,,  o  ktorej  NIC  i  NIKT  NIE  WIDZIAL,  NIE  CZUL  ani  NIE  SLYSZAL  -  i  to  JUZ  od  2005  roku   !!!   !!!   !!!  -  to  HORRENDUM  NIE  Z  TEJ  ZIEMI  !!!

 

Posluch  wobec  obcych  ,,dyrektyF,,  to  byl,  jest  i  BEDZIE  PRIORYTET  dla  zaklamancow  z  partii  -  nomen  omen  -  ,,prawo  i  sprawiedliwosc,,...  o  reszcie  ,,wygranej  TARGOWICY,,  nie  chce  nawet  wspominac...

...  bo  jako  calosc  -  ta  ,,nasza  scenka  MUPPETT`ow,,   to  TANI  NAJMICI  i  NIEWOLNICY,...  nawet  nie  ma  co  robic  sobie  zludzen,  ze  bedzie  inaczej.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @orjan 17 października 2023 19:28
17 października 2023 19:51

> Najniższą frekwencję wyborczą odnotowano w opolskim (wybory 66,55%; w referendum 34,99%). 

Ale względem 2015 to największe spadki względem średniej frekwencji są na Podkarpaciu. Czyli tam coś nie pykło. W liczbach bezwzględnych to w ogóle ciężko mówić, bo różne rejony mają różną specyfikę. A pewnie 20% zarejestrowany w Opolu nie mieszka tam od dekad.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @BTWSelena 17 października 2023 16:56
17 października 2023 19:54

punktu d... czyli TVP...czyli środka masowego przekazu.N

TV ma zerowy wpływ na preferencje polityczne ludzi 40-. Jakbyśmy wynajeli najlepszych macherów na świecie nic by to nie zmieniło.

> Należało uwzględnić te masy,które na okrągło żyją z telewizorem:nie tylko babcie emerytki,chorych,lub uzależnionych,

No ale właśnie w TV nie ma innych wyborców. Tylko 50+ czerpią wiedzę polityczną z TV. 

Owszem, moglibyśmy sobie wyobrazić ofensywę PiSu w popkulturze, typu wynajęcie jakiegoś Walaszka. 

 

I tak, TVP nie robiła dobrej roboty (przekonywanie przekonanych), a Gliński to już w ogóle masakra. Ale wydaje mi się, że to jednak mniejszy wpływ miało na wynik niż a-c.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @dynamitard 17 października 2023 19:51
17 października 2023 20:04

Jak to nie pykło? A "hub" w Jasionce to mało?
I strach, że trafi w ten hub jakiś Iskander z zamontowaną niedużą głowiczką.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @stanislaw-orda 17 października 2023 20:04
17 października 2023 20:09

> Jak to nie pykło? A "hub" w Jasionce to mało?

ale ja nie głosowałem w Rzeszowie:) natomiast z wyników widać, że PiS nie uwiódł Podkarpacia w oczekiwanym stopniu. 

nie mam pojęcia czego oczekuje pazerne galicyjskie chłopstwo:)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @dynamitard 17 października 2023 20:09
17 października 2023 20:12

Na pewno nie bratania się z sąsiadami zza wschodniej granicy.

zaloguj się by móc komentować

orjan @stanislaw-orda 17 października 2023 19:38
17 października 2023 20:23

Ok. To ja użyłem określenie "najniższą", bo akurat opolski wynik stawia w wątpliwość Twoje wschodnio-graniczne przypuszczenia. O tyle są one ewentualnie trafne, że gdyby w tych województwach głosowało 100% a ci, którzy jednak nie głosowali prawie wszyscy oddaliby głosy za PiS, to ten wygrałby 3 kadencję. No, ale takie założenia są zupełnie fantastyczne.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @orjan 17 października 2023 20:23
17 października 2023 20:32

Nie rozumiem o czym mówisz. 
I niech tak zostanie.

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @dynamitard
17 października 2023 20:33

o tą mapkę mi chodzi. Cała Polska się zmobilizowała bardziej niż w 2019. Ale Podkarpacie i Gdańsk ma najmniejsze przyrosty. 

Podobnie z wyborcami względem wieku. Frekwencja młodych wzrosła 2x, emerytów nie bardzo. 

 

> tych województwach głosowało 100% a ci, którzy jednak nie głosowali prawie wszyscy oddaliby głosy za PiS, 

tak to jest fantastyczne założenie, ale widać tu lukę w partycypacji. I ja mam hipotezę że to luka niezadowolonych z polityki wobec Ukrainy.

i wiadomo że nie chodzi o 100% brakujących, ale wystarczy że trend będzie 60:40 i przy braku kilku procent robi się z tego głosów na 2-3 mandaty

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @dynamitard 17 października 2023 19:54
17 października 2023 20:34

Nie jestem tak całkowicie przekonana ,bo elektorat ogladający TVP,oraz TVPinfo,oraz inne  nie składa się tylko z 50+...dużo potencjalnych wyborców klika i było zniechęcone... Nie bierze się pod uwagę,ze przyznanie się do ogladania jedynki,czy info stało się powoli obciachem...a jednak...  W punkcie a) --mam zdanie zbliżone do pani Ewy-prosze brać pod uwagę ,że tak TVP ,jak i inne słowiczym trellem jednakowo śpiewały....

Rozbieżność bywała gdy trzeba było przyłożyć "reżimowym pisiorom"....najczęsciej komunikacja tak się odbywała.....oczywiście oprócz internetu...

Natomiast we wszystkich tych punktach klikalność była wzmożona, z tym że inne stacje punktowały Rząd za decyzje ,budując i zasiewając brak zauwania....tak w pandemii ,jak i działaniami w/s Ukrainiy.      Wielokrotnie o tym pisał nasz gospodarz... To co zaserwowano odnosiło skutek zupełnie odwrotny....

zaloguj się by móc komentować

MZ @stanislaw-orda 17 października 2023 20:04
17 października 2023 20:36

Na Podkarpaciu nie zagłosowali "ukraińcy" i stąd niższa frekwencja.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @MZ 17 października 2023 20:36
17 października 2023 20:41

W  Pstrągowej czasem bywam (to taka, obecnie modna letniskowa podrzeszowska miejscowość dla "miastowych").

Tam strach ma coraz większe oczy. Ale nie będę precyzował przed czym/kim, bo to przecież  wiadomo.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 17 października 2023 20:41
17 października 2023 20:55

Taaaa. Boją się, ale pracować za te stawki nie chcą. To kogo oni chcą zwabic do pracy na polskim polu czy w polskich usługach? Arabów? A może nie rozumieją tego, że kogoś do pracy w Polsce trzeba sprowadzać? Jeśli nie rozumieją, to znaczy że to są Eole, a Eole bohą sie wszystkiego (nie tylko Morloków). No i w d***e mają książki i wiedzę. Tylko relaks i zabawa. W tym jednym komunista H. Wells miał rację. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 17 października 2023 20:55
17 października 2023 20:57

Nie pij tyle.
Piłeś -  nie pisz.
Nie piłeś - wypij.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 17 października 2023 20:57
17 października 2023 21:04

Rozumiem...boją sie orzyłączenia Podkarpacia do Ukrainy...tak? No cóż idioci też zawsze się boją nie tego, czego powinni. 

Wiem, że zachowanie Ukraińców q pracy potrafi byc irytujace, ale to są właśnie skutki przebywania długotrwałego w rosyjskiej strefie kulturowo-językowej. 

Aha...nigdy nie leżę po alkoholu....:). Ale dziś dzień pracy byl, wiec się nie "dżinuję". Tylko w sobotę i czasem wieczorem w niedzielę. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 17 października 2023 21:04
17 października 2023 21:07

Nie, nie tego sie boją. Tam nie zanikła  jeszcze tzw. pamięć pokoleniowa.

Może kojarzysz co  moga przechowywać w pamięci?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 17 października 2023 21:07
17 października 2023 21:12

Akurat moja rodzina od strony ojca pochodzi z powiatu przeworskiego - Jawornik Polski. Niedaleko jest Dynów zajety przez banderowców na chwile. Wiec znam temat. I wiesz co? Siostra mego ojca wyszla za mąż za Ukraińca, a siostra mojej babci też....śmieszne, co? Więc nie chrzań mi o tzw. pamięci pokoleniowej, bo to jest tylko teoria.

Łyso ci?

zaloguj się by móc komentować

ArGut @stanislaw-orda 17 października 2023 20:57
17 października 2023 22:29

A koledze argumentów zaczyna brakować ... Kolega tylko utrwala, utrwala i utrwala ... I co ?

Czego się kolega boi ? Kurczaków może ?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ArGut 17 października 2023 22:29
17 października 2023 22:43

A  tobie co do tego?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @dynamitard 17 października 2023 20:33
17 października 2023 22:59

Dodając procenty przyrostów trzeba uważać, aby nie przekroczyć setki.

 

P.S.

Jako że osnową jest Si (krzem), to 5E22 jest liczbą atomów w jednym centymetrze sześciennym.

Stąd podaje się liczbę wriednych primiesov, jak na przykład 1E16 ...

 

 

zaloguj się by móc komentować


kskiba19 @dynamitard
18 października 2023 07:05

Ja to widzę tak. Zamiast się chwalić tym co zrobione i co zaplanowane, to poszli w narrację typu: wszystko co złe to Tusk i KO.
Jak to się miało dobrze skończyć?

zaloguj się by móc komentować

dynamitard @kskiba19 18 października 2023 07:05
18 października 2023 10:22

> Ja to widzę tak. Zamiast się chwalić tym co zrobione i co zaplanowane, to poszli w narrację typu: wszystko co złe to Tusk i KO.

Nie mam stałego dostępu do TVP więc tylko incydentalnie znam narrację.

Myślę, że problem jest głębszy. Tzn owszem w skrócie PiS przegrał przez aborcje, jak Tusk przez podniesienie wieku emerytalnego (2015). I tak, narracja medialna PiS była słaba na wielu poziomach.

Ale patrząc na sukcesy Trzeciej Nogi i wyniki frekwencyjne to zabrakło PiSowi zdolności mobilizacyjnych, zwłaszcza w centrum. 

Plus z punktu widzenia prawej strony to rząd nasz nawet nie tyle fikołki robił co się turlał i to zawsze ciężko sprzedać wyborcom: Ukraina, covid, polityka migracyjna. Przecież obrazki z kontenerowymi osiedlami dla Pakistańczyków pod Płockiem działają lepiej niż trzy seriale patriotyczne.

PiS dla wyborcy centrowego okazał się być zbyt narwany, a dla wyborcy prawicowego niewiarygodny. I jak mówię, mało brakowało. Więcej ubyło z centrum, trochę ubyło na prawym skrzydle (Konf+PJJ to 9%) i potem brakło na ostatniej prostej. Błędy w polityce to jedno, ale w kampanii zamiast próbowac to korygować, dodawano nowe błędy kampanijne.

 

zaloguj się by móc komentować

MZ @OjciecDyrektor 17 października 2023 21:12
18 października 2023 12:11

To nie tak,że sie Ukraińców nie lubi,spotkali się z ogromną sympatią i pomocą,wielu moich znajomych i rodzina zakwaterowała ich w swoich domach.Ale ludzi denerwowało nachalne wchodzenie im w d... i ten ostentacyjny socjal,nie wspominam ,że nie potrafili powiedzieć dziekuję za pomoc.Jak się montuje,na dworcu w Przemyślu,dwa bankomaty i ze Lwowa ,dwa razy w m-cu,przyjeżdza załadowany pociąg by opróżnić je...to co uważają ludzi za idiotów.Ja mam w rodzinie Ukraińców,sąsiadów i kolegów całe życie tkwię w samym środku tego kotła polsko-ukraińskiego,jak już tu stwierdzono ,oni nie wiedzą kim są ,szarpią się od Chmielnickiego do Bandery.

Osiągają spokój jak się spolonizują.  

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @OjciecDyrektor 17 października 2023 21:04
19 października 2023 07:30

"Rozumiem...boją sie orzyłączenia Podkarpacia do Ukrainy...tak? No cóż idioci też zawsze się boją nie tego, czego powinni."

Ciekawe czy oni, znaczy się ci bojący się, znają w ogóle określenie "Zakierzoński Kraj.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @dynamitard 18 października 2023 10:22
19 października 2023 07:33

"Ale patrząc na sukcesy Trzeciej Nogi i wyniki frekwencyjne to zabrakło PiSowi zdolności mobilizacyjnych, zwłaszcza w centrum. 

Plus z punktu widzenia prawej strony to rząd nasz nawet nie tyle fikołki robił co się turlał i to zawsze ciężko sprzedać wyborcom: Ukraina, covid, polityka migracyjna. Przecież obrazki z kontenerowymi osiedlami dla Pakistańczyków pod Płockiem działają lepiej niż trzy seriale patriotyczne."

PiS myślał że wystarczy puszczać seriale patriotyczne i cykać sobie fotki z paniami w strojach ludowych żeby dalej rządzić.

zaloguj się by móc komentować

McGregor @dynamitard
19 października 2023 23:24

Jedym z powodów jest też absoutny brak formowania mentalnego i moralnego swoich młodych kadr. W PiS nigdy tego nie robiono. Rezultat to pokolenie obecnych 40-letnich działaczy na stołkach dyrektorskich, którzy swoją prostacką arogancją spowodowali, że ich podwładni, oraz ich rodziny, poprzednio głosujący na PiS, odwrócili swoje głosy. 
Wczoraj, jedna ze znajomych była na spotkaniu z szefostwem - instytucja podległa Marszałkowi Województwa. Nagle zaczęli mówić ludzkim głosem, byli mili i chwalili działania podwładnych. Powód - być może zrozumieli, że podwładni z rodzinami to także wyborcy a za pół roku mogą się pożegnać z ciepłymi posadami. Znaczy najlepsza nauka - przez dupę.

zaloguj się by móc komentować

McGregor @ewa-rembikowska 17 października 2023 14:49
19 października 2023 23:29

Zgadzam się w każdym calu. Dodałbym jeszcze najdłuższy w Europie (a być może na świecie) areszt domowy dla uczniów. Prawie dwa lata wyłączone z edukacji(!!). Zakaz wychodenia z domu podczas wakacji itp. idiotyzmy. Ado następnej pandemii są już przygotowane ustawy sankcjonujące każdy zamordyzm jaki przyszłej władzy przyjdzie do głowy. Rację miał Grzegorz Braun mówiąc jaki los spotkać powinien Niedzielskiego. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @McGregor 19 października 2023 23:24
19 października 2023 23:36

Ne miał racji GB.

 

Posady ?

 to jest proste Grzegorzu.

 

P.S.

o kurczę, pora spać.

 

do brej nocy

[...]

 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować